Több időt akarsz eltölteni ezen a bolygón? Legyél optimista!

Csak rajtad múlik, hogy mit csinálsz az élet által passzolt citromokkal.

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

hirdetés

optimizmus - egészség

Az emberek már régóta kutatják, hogyan lehet meghosszabbítani a földi életet. Habár az elmúlt évszázadban jelentős előrelépéseket tettünk ezen az úton az egészségügy fejlődésének hála, azonban ennek is vannak határai.

 

hirdetés
hirdetés

Amíg fel nem fedezi valaki a Bölcsek kövét, addig maradnak az olyan prózai taktikák ezen a téren, mint az egészséges életmód, a hála, a rendszeres testmozgás, a dohányzás és az extrém sportok hanyagolása és – ahogy egy új tanulmányból kiderül – az optimizmus gyakorlása.

Nem kell ahhoz Monty Python rajongójának lenned, és Eric Idle nyomdokaiban az “Always Look on the Bright Side of Life” dallamát fütyülnöd kereszthalál közben, hogy valóban mindig a napos oldalt lásd meg a hosszú élet reményében. Egy tavaly novemberben közzétett tanulmány szerint viszont, ha tovább szeretnél élni, sokat lendít az ügyön, ha optimista vagy.

hirdetés

Az optimizmus persze nem azt jelenti, hogy az egész szemléletmódod egy Instagram motivációsoldallá alakítsd, tele magasröptűnek szánt, de valójában bugyuta idézetekkel. Az életben mindig lesznek nehézségek vagy akadályok. Fontos szempont viszont, hogy ezekben az esetekben az optimista emberek nem magukat hibáztatják, hanem az akadályokra időlegesként vagy akár pozitívumként tekintenek és azzal az attitűddel állnak hozzá a helyzethez, hogy van irányításuk a sorsuk felett és képesek lehetőséget teremteni arra, hogy jó dolgok történjenek a jövőben.

Egy nemrég bemutatott új tanulmány szerint a magas szintű optimizmus a nők és férfiak esetében is átlagosan 11-15 százalékkal hosszabbította meg az élettartamot azokkal összevetve, akik nem gyakorolták a pozitív gondolkodást. A legoptimistább pontszámot elérők voltak azok, akik a legnagyobb valószínűséggel élték meg a 85 éves kort. Az eredmények még az olyan változó tényezők mellett is megállták a helyüket, mint a gazdasági-társadalmi státusz, egészségügyi állapot, depresszió, dohányzás, társas kapcsolatok, rossz táplálkozás vagy alkoholfogyasztás.

„Ez volt az első tanulmány, amelyik az optimizmus hatását vizsgálta a kivételesen hosszú élet tükrében, ami a 85 év és afeletti kort jelenti” – mondta Lewina Lee szerző, a Bostoni Egyetemhez tartozó School of Medicine pszichiátria adjunktusa. A kutatást a Proceedings of the National Academy of Sciences magazinban publikálták.

A tanulmány arra jutott, hogy a legmagasabb szintű optimizmust gyakorló nők másfélszer annyi eséllyel élték meg a 85 éves kort, mint azoknak, akik kevésbé voltak optimisták a kilátásaikat tekintve. A férfiak esetében ez a szorzó 1,7 volt. Ezek az összefüggések pedig az egészségügyi szokások tükrében is megállták a helyüket.

Hogyan segít az optimizmus tovább élni?

„Az optimista egyéneknek gyakrabban vannak céljaik, és nagyobb eséllyel érik el őket” – mondta Lee. „Ezek között a célok között szerepelhetnek az egészséges szokások és a hosszabb élet.” Korábbi tanulmányok közvetlen összefüggést találtak az optimizmus és az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás, valamint az egészségesebb szív, az erősebb immunrendszer, jobb tüdőkapacitás, illetve alacsonyabb halálozási arány között.

„Az optimizmus egy fontos pszichológiai dimenzió, amely nagyon érdekes összefüggéseket mutat az egészséggel” – mondta Richard Davidson neurológus, a Wisconsin-Madison Egyetem pszichiátria professzora, a Center for Healthy Minds alapítója és igazgatója. „Más pozitív attribútumokat is megemlítenék, mint például tudatosság, együttérzés, kedvesség és céltudatosság az életben.”

De én nem vagyok optimista típus!

Egy ikrekkel végzett kutatás arra jött rá, hogy az optimizmust csak 25 százalékban határozzák meg a gének. A többi csak rajtad múlik, hogy mit csinálsz az élet által passzolt citromokkal. Egyszóval, ha eddig nem ment az optimizmus, még simán tudsz ezen változtatni – és az életeden is.

A Davidson által vezetett Center for Healthy Minds kutatói a Dalai láma által kiválasztott tibeti buddhista szerzetesek agyát is vizsgálták, és érdekes eredményekre jutottak: a szerzetesek agyának szerkezetét és funkcióját a több ezer óra meditáció tartósan megváltoztatta. De persze az átlagember nem élhet úgy, mint egy szerzetes a világ tetején mindentől elzárva. A véletlenszerűen kiválasztott kontroll csoport esetében is jelentős változást figyeltek meg a meditáció hatására: napi 30 perc meditáció két héten keresztül már változást eredményez az agyban, a pozitív fejlemény pedig később a testben is manifesztálódhat. Négy másik stratégia mellett a meditáció a mindennapi stresszel való megküzdésben is egy hatékony mankó, amire bárhol, bármikor ingyenesen támaszkodhatsz.

Edzés az agynak – hogyan lehetsz optimistább?

egészség - optimizmus

Képzeld el a lehető legjobb éned

Az egyik legjobb módja az optimizmus izom tornáztatásának egy meglévő tanulmányok alapján készült meta-analízis szerint a „Lehető legjobb én” metódus. Itt el kell képzelned magad a jövőben, amikor elérted minden célodat az életben és minden problémád megoldódott.

Az egyik technika erre, hogy 15 percen keresztül írj arról, hogy hogy fog kinézni egy napod a jövőben, amikor elértél mindent, amit akartál. Ezután öt percet tölts azzal, hogy a fejedben lejátszod ezt. Ha naponta elvégzed ezt a feladatot, az jelentősen növelheti a pozitív érzéseidet. Egy 2011-es kísérletben diákok 8 héten keresztül heti egyszer gyakorolták ezt a metódust, aminek eredémnyeként sokkal pozitívabbnak érezték magukat, az érzés ráadásul hat hónapon át meg is maradt.

Naplózd a pozitívumokat az életedben

Ha valami éppen nem úgy alakul az életedben, úgy ömlik belőled a panaszkodás, mintha egy csapot nyitottak volna ki? Ha azonban az ellenkezőjéről kellene beszélni, már nehezebb helyzetben lennél? Ezért érdemes vezetned akár naponta, hogy milyen pozitív élményekben volt részed, mert ha a múltban már megtapasztaltad a jót, az segít optimistábban nézni a jövőbe.

Legyél hálás

A hála fontosságáról már korábban hosszan írtunk. Azonban egy egyszerű gyakorlat, amit mindig érdemes észben tartani: írd le azokat a dolgokat, amiért aznap hálás vagy.

Tudatosság

Davidson egyik kedvenc tudatossági gyakorlata így néz ki: minden reggel és este tölts egy percet azzal, hogy értékeled azokat az embereket, akik segítettek az életedben vagy kedvesek voltak hozzád. Gondolj rájuk, és ez segíteni fog abban, hogy optimistábban nézz a jövőbe, hiszen tudod, jó dolgok várnak rád.

hirdetés
hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Előző cikk A rendszeres utazás akár 7 százalékkal boldogabbá tehet
Következő cikk A Purosangue mellett két másik SUV is érkezik a Ferraritól