Már egyetlen, alvás nélküli éjszaka is tönkrevághatja az egészséged!

Az egészséges étrend és a mozgás mellett az alvás az egészség harmadik pillére, de a legtöbben annyira elfoglaltak, hogy a kötelezettségek gyakran az alvás rovására mennek.

Tetszett? Oszd meg másokkal is!
  • 2
    Shares

hirdetés

alvás - alváshiány

Azt eddig is tudtuk, hogy az alvás mennyisége és minősége meghatározza a közérzetet – ezt minden egyes nap teszteljük, és a különbség felismeréséhez nem kell fehér köpenyes kutatónak lenni dr. előtaggal a nevünk előtt.

Azonban az alvás még fontosabb lehet, mint gondolnánk, és akár egyetlen átmulatott vagy átdolgozott éjszaka miatt elcsalt órák is jelentősen befolyásolhatják, hogyan érezzük magunkat – a másnaposságtól eltekintve. Egy új kutatás ugyanis arra jutott,

hirdetés
hirdetés

már egyetlen álmatlan éjszaka is negatívan hat a mentális jóllétre és a fizikai állapotra, és minél több ilyen esténk van, ez a hatás a többszörösére nőhet.

„Még gyorsan megírok egy e-mailt. Még egy részt megnézek a sorozatomból. Oh, majd hétvégén bepótlom a kimaradt alvást.” A modern városi élet velejárói ezek a mondatok. A sok program, a végeérhetetlen feladatlista és a helytállást igénylő szerepek nyomása mellett gyakran érezhetjük úgy, hogy 24 óra nem elég mindenre, és ha valamiből le kell csípni, az általában az alvás. Ezzel azonban csak saját magunkat károsítjuk meg. Köztudott, hogy az alváshiány nem egészséges, de egy új tanulmány most ennél is tovább megy.

Egy átlagos felnőtt embernek legalább hét óra alvásra van szüksége egy nap, de az amerikai adatok szerint háromból egy ember ennél kevesebbet durmol éjszakánként. Jelentős mennyiségű tudományos bizonyíték áll rendelkezésre, ami egyértelművé teszi, hogy a kevés vagy rossz minőségű alvás negatívan befolyásolja az ember közérzetét, és számos betegség, így például szív- és érrendszeri megbetegedések, cukorbetegség, túlsúly és egy friss kutatás szerint demencia köthető hozzá.

A fizikai állapoton túl az elmét is megviseli az alváshiány.

„A folyamatos alváshiány a pozitív érzések csökkenéséven és a negatívak növekedésével, illetve a súlyosabb fizikai tünetek nagyobb gyakoriságával jár” – mondta Soomi Lee, az Annals of Behavioral Medicine magazinban megjelent friss tanulmány vezető szerzője. Lee, aki a Dél-Floridai Egyetem Öregedéstudományi karának adjunktusa, valamint a Sleep, Stress and Health (STEALTH) labor igazgatója, az alvást és annak hatásait vizsgálja.

hirdetés

Különösen fontos, hogy eddig kevésbé vizsgálták az alvásmegvonás mindennapi következményeit. Az új tanulmány fókuszában kimondottan az alváshiány napi szintű hatásai álltak, ami azt jelenti, hogy valaki hat óránál kevesebbet alszik éjszakánként. Azt is megfigyelték, hogy az ismétlődő alváshiány esetén a hatás fokozódik-e. Lee szerint az alvás az egyik keveset tárgyalt egészségügyi tényező, pedig számos egészségügyi állapothoz köthető.

A tanulmány 1958 felnőtt nyolc napon át tartó naplózását vette alapul, akik részt vettek a Midlife in the United States Survey (MIDUS) nevű kutatásban 2004 és 2006 között. Az analízis arra jutott, hogy már egyetlen éjszaka alvásmegvonás elegendő volt, hogy az adott személy rosszabbul érezze magát fizikailag és mentálisan egyaránt. Ezen felül, ha több éjszaka is megismétlődött ez, különösen három alkalom után, a hatás megtöbbszöröződött. „Ha az alváshiány szinte mindennapos, ami azt jelenti, hogy krónius, akkor a testünk és az elménk nem képes ezt tolerálni” – mondta Lee. „A kutatás azt mutatja, hogy az egymást követő alvásvesztés hiányos regenerálódást és stressz-felhalmozódást eredményez, és ezáltal rontja mindennapi jóllétünket.” A kutatás különlegessége tehát, hogy nem laboratóriumi körülmények között nyert adatokkal dolgoztak, hanem az emberek mindennapi életéből gyűjtött információkból indultak ki. Azonban azt is hozzá kell tenni, hogy az önbevallásos rendszernek megvannak a hátrányai is magától értetődő módon.

Ahogy nőtt a kevés alvással járó éjszakák száma, a káros fizikai hatások annál súlyosabbá váltak – többek között jelentkeztek fájdalmak a testben, gyomor-bélrendszeri problémák és a légzőszervi tünetek, így például a torokfájás és az orrfolyás. Lee elmondása szerint a résztvevők hat kevés alvással járó éjszaka után érezték a legrosszabbul magukat.

A szakértő elmondása szerint az emberek nem fogják fel, hogy mennyire fontos a jó alvás a napi szintű és a hosszú távú egészség és jó közérzet érdekében. Hozzátette, hogy a felnőttek alvási szokásai a gyerekeikére is hatással vannak, tehát az egész lakosság érdeke, hogy a felnőttek megfelelő alvási rutint alakítsanak ki.

„Priorizálnunk kell az alvást a mindennapi életünkben”

– mondta. „Annyira elfoglaltak vagyunk, hogy a kötelezettségeink gyakran az alvás rovására mennek.” További kutatást igényel annak feltárása, hogy miként lehet az egészséges alvási szokásokat beépíteni az emberek mindennapjaiba.

Lee tanácsa szerint fontos felismerni, hogy az egészséges étrend és a mozgás mellett az alvás az egészség harmadik pillére. Ha kialakítunk egy rutint, ami magába foglalja az egészséges étkezési szokásokat és mozgást, akkor az az alvásunkra is jó hatással lesz. Lee emellett azt tanácsolja, hogy mindig ugyanakkor menjünk aludni és keljünk fel, hogy a testünk hozzászokjon a rutinhoz.

A kutatás egy újabb bizonyíték, ami rávilágít arra, hogy az alvás az egészség egyik meghatározó és megkerülhetetlen tényezője, amit nem lehet kijátszani vagy elcsalni. Figyelni kell arra, hogy az ember mennyit alszik, és nem önzőség egy-egy órával többet aludni.

A szieszta művészete: a délutáni szunyókálás pozitív hatásai!

hirdetés
hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!
  • 2
    Shares

Előző cikk Szoboszlai 210 nap kihagyás után újra pályán!
Következő cikk Japán felkészült, a sportolók vigyáznak, hamarosan rajt - ez az idei olimpia legbiztosabb pontja!