5 étel, amitől a stressz és a kajakóma is garantált

egészség - táplálkozás - kajakóma - stressz

Mindössze néhány éve kezdtek el a kutatók komolyabban foglalkozni azzal a kérdéssel, hogy miként hatnak az agyra és a mentális erőre a különböző ételek.

Valószínűleg nem árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk, a klasszikusan egészségesnek tartott ételek azok, amik ezen a téren is táplálják az embert. Az elfogyasztott ételek egyfelől támogatják az agy működését, másfelől a belek állapotára és a bennük élő baktériumokra is hatással vannak, ami bármilyen meglepő, meghatározó faktor abban, hogy hogyan érzed magad fejben.

“A belek és az agy között folyamatos a kétirányú kommunikáció, és az egyik egészsége közvetlenül befolyásolja a másik egészségét is”

– mondja Dr. Uma Naidoo táplálkozási pszichiáter, a Harvard Medical School oktatója a CNBC kérdésére. “Az étrend összeállításakor még mindig kevesen gondolnak a tápanyagok agyra, hangulatra és energiaszintre gyakorolt hatására. Pontosabban, ha gyulladás van jelen a bélben, kevesebb energia áll az agy és a test rendelkezésére. Ennek az az oka, hogy az alacsony fokú gyulladás leállítja az energiát termelő kémiai folyamat metabolikus kapcsolóját” – teszi hozzá.

Az eredmény nem csak az energiacsökkenés, hanem az agyszövetet károsító szabad gyökök számának növekedése is. Annak a megértése, hogy mely élelmiszerek járulnak hozzá a bél- és az agy krónikus gyulladásához és okoznak szorongást, stresszt, illetve hosszan tartó fáradtságot, hatalmas lépés a hangulat és az energiaszint szabályozásában. Nézzük, mely ételek azok, amelyek fogyasztása után a stressz és a kajakóma is garantált!

Feldolgozott élelmiszerek

Az olyan feldolgozott élelmiszerek, mint például a pékáruk és a cukros üdítőitalok fogyasztása, amelyek finomított és hozzáadott cukrokkal vannak feltöltve – gyakran magas fruktóztartalmú kukoricaszirup formájában –, túl sok glükózzal árasztják el az agyat. Ez a „cukorözön” gyulladáshoz vezethet és végső soron depressziót és krónikus fáradtságot is okozhat.

Ipari magolajok

Az élelmiszeripar iparosodása a bőséges termés melléktermékeiből előállított olcsó, magasan feldolgozott olajok kifejlesztéséhez vezetett. Ide tartozik a kukorica, a szőlőmag, a szójabab, napraforgó és a pálmaolaj.

A feldolgozás során ezek az olajok hihetetlenül magas gyulladáskeltő omega-6 zsírsavat tartalmaznak, és mentesek a gyulladáscsökkentő omega-3-tól, ami elősegíti az agy egészséges működését. Tanulmányok kimutatták, hogy az omega-6 zsírsavban gazdag ételeket fogyasztó embereknél nagyobb a depresszió kockázata, mint azoknál, akik magas omega-3 zsírsavakban gazdag ételeket fogyasztanak.

Hozzáadott és finomított cukrok

A hozzáadott cukor olyan meglepő ételekben is megtalálható, mint a ketchup vagy a salátaöntet és olyan sós ételekben is, mint például a sült krumpli. A hozzáadott és finomított cukrok súlyosbítják a gyulladást, és a szükségesnél több cukorral terhelik a szervezetet, ami fokozott szorongást és a stresszt.

Mivel a cukornak addiktív hatása van, minél kevesebbet eszünk belőle, idővel annál kevésbé fogunk rá vágyni. A cukorfüggőség csökkentése érdekében érdemes olyan teljes értékű élelmiszereket választani, amelyek biztosan nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, amikor pedig végképp megkívánsz valami édeset, akkor friss gyümölcs vagy egy falat extra étcsokoládé legyen a választás.

Olajban sült ételek

Tempura, fish and chips, rántott csirke – a legtöbb olajban sült étel tipikus hangulatgyilkos, mert az elkészítésükhöz általában egészségtelen zsírokat használnak.

Mesterséges édesítőszerek

A cukorhelyettesítők egyre gyakoribbak azokban az élelmiszerekben, amelyeket „egészségesnek” tartanak, mivel segítenek csökkenteni a kalóriákat. Ez riasztó, mert a tudomány szerint sok mesterséges édesítőszer hozzájárulhat a depresszióhoz. Még ennél is rosszabb, hogy számos tanulmány kimutatta, hogy a mesterséges édesítőszerek mérgezőek lehetnek az agyra, megváltoztatva a hangulatszabályozó neurotranszmitterek koncentrációját.

Az étrend megváltoztatása természetesen önmagában nem segít a depresszió és a szorongás teljes megelőzésében vagy gyógyításában. Az étkezési szokások megváltoztatása azonban olyan pozitív hatásokhoz vezethet, amelyektől energikusabban és lendületesebbenek érezheted magad.

Hirdetés

Hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print