A jóga nem csak edzés és nem csak nőknek való

A tükör előtti szelfin és hashtagnamaste-n túl kezdődik az igazi jóga több ezer éves történeti hagyományokkal, genderspecifikus megkülönböztetés nélkül. Íme, 9 ok, hogy miért legyen a rutinod része a jóga!

Tetszett? Oszd meg másokkal is!
  • 443
    Shares

hirdetés

jóga férfiaknak

Tíz éve még csak elvétve akadt egy-két jógastúdió Budapesten vagy akár az országban, mára viszont az utcakép szerves részei lettek a jógás cégérek. Indiából azonban hosszú az út, és ez nyomot hagyott a jógán is.

Egy komplex filozófiai- és mozgásrendszerből a bérlettel együtt járó spirituális megváltás ígéretét kínáló sportág lett, amelynek célközönsége a nyugati világban elsősorban a női nem tagjaiból kerül ki. A jóga sokkal több, mint a munka és a vacsora közé bepréselt edzés, és sokkal többet tud adni más mozgásformáknál, legyen szó akár női, akár férfi testről. A jóga rendszeres gyakorlása férfiaknak is kifejezetten ajánlott, és ha nekünk nem hiszel, higgy a tudománynak.

hirdetés
hirdetés

Ha a jógáról a neon színű cicanadrágokban hajlongó lányokra asszociálsz, mondván ez csak megkoreografált nyújtás, épp ezért nem pasis, akkor próbáld meg 1-2 percig kitartani a Virabhadra asana második variációját. Miközben minden pórusodból csorog az izzadság és remeg a combizmod, lesz időd ártétékelni, hogy tényleg csak egy laza kilencven perces, csajoknak szóló lazításra jelentkeztél, vagy annál sokkal többről van itt szó. A nyújtás, a csavarások és az erősítő gyakorlatok egyformán a gyakorlás részei, akárcsak a meditáció vagy a légzőgyakorlatok, így alkotnak egy kerek egészet.

„A jógát eredetileg férfiak gyakorolták Indiában, ám nem erősítés vagy a hajlékonyság növelése céljából, hanem sokkal inkább azért, hogy könnyebben, kényelmesebben tudjanak keresztezett lábú ülésben meditálni. Az erő és a fizikai test rugalmassá válása csupán járulékos haszonként jelent meg. A gyakorlás által a tudat elcsendesíthető és az elme visszatér az eredeti ősállapotához. Mivel a tanítások hosszú éveken keresztül csak élőszóban terjedtek, így sokkal kevesebb nőhöz jutottak el, mint férfihoz” – mesélte kérdésünkre a jóga eredetéről Balogh Eszter jógaoktató.

Lehetne keresgélni az okokat, hogy nálunk, “nyugaton” miért a nők váltak nyitottabbá erre a fajta gyakorlásra, mindenesetre társadalmi közmegegyezésnek számít, hogy a jóga női fennhatóság alá tartozik. Eszter hozzátette, hogy sokakat ez a prekoncepció gátol meg abban, hogy elmenjenek jógázni, és sajnos ezen a tévhiten az sem segít, hogy vannak olyan oktatók, akik a jógát a szexualitással, a vonzerővel és a nőiség megélésével azonosítják. „A jóga ennél sokkal univerzálisabb, sokkal tisztább és valójában egyszerűbb. Csupán a gyakorlás eszköze a fizikai testünk, ezért is teljesen mindegy, hogy férfiként vagy nőként gyakorlunk, ahogy az is, hogy mi van rajtunk, vagy milyen matracot használunk.”

hirdetés

A tükör előtti szelfin és hashtagnamaste-n túl kezdődik az igazi jóga több ezer éves történeti hagyományokkal, genderspecifikus megkülönböztetés nélkül. A jóga nemi hovatartozástól függetlenül minden emberi lény számára jót tesz testi és lelki síkon egyaránt.

Férfiak is nyugodtan, előképzettség vagy hajlékonyság nélkül kipróbálhatják a jógát, és az a legjobb, ha a heti rutinjuk részévé válik ez a fajta mozgás. „Hát- és derékfájdalom esetén, ha sok ülőmunkát végzünk, stresszes életet élünk, ha úgy érezzük, hogy be vannak állva az izmaink, rosszul alszunk, vagy esetleg emésztési problémáink vannak… de a prosztata problémákra is kiválóan hat a gyakorlás” – mondja a szakértő. Az általános közérzetjavító hatása és a városi léttel járó problémák kezelésén túl több kutatás is vizsgálta a jóga egészségre kifejtett előnyeit, és érdekes eredményekre bukkantak.

Segít a szív egészségének megőrzésében

Korábban már írtunk róla, hogy a szívroham és más keringési rendellenességek nemcsak vezető halálozási oknak számítanak világszerte a férfiak körében, hanem a fiatalabb korosztályt is egyre nagyobb számban érintik. Egy 2012-es tanulmány szerzői 35 korábbi kutatás metaanalízise után arra jutottak, hogy a rendszeres jóga érzékelhetően csökkentette a résztvevők stressz szintjét, ami komoly kockázati faktor a szívbetegségeknél. Emellett javítja a vérkeringést és a légzési funkciókat, valamint csökkenti a gyulladásokat, amelyek mind szerepet játszanak a különböző kardiovaszkuláris rendellenességeknél.

Segít a cukorbetegség tüneteinek kezelésében

Egy indiai tanulmány során cukorbeteg és egészséges, 36 és 55 év közötti férfiakat vizsgáltak. A kutatók arra jutottak, hogy a jógázás három hónap után jelentősen csökkentette a vércukorszintet a diabéteszes résztvevőknél, így mind megelőzés, mind a kezelés kiegészítésére ajánlották.

Javítja a hererák túlélőinek közérzetét

Szintén egy metaanalízis világított rá arra, hogy a hererák túlélők esetében a jóga segít a kimerültség érzés kezelésében.

Késleltetheti az Alzheimer-kór tüneteinek megjelenését

A Journal of Alzheimer’s Research-ben emelték ki, hogy egy tanulmány arra jutott, a jóga késleltetheti az Alzheimer-kór tüneteinek megjelenését. Bár a vizsgált csoport mindössze 14 főből állt, az eredmények jelentősek voltak, így a jövőben ez a terület biztosan figyelmet érdemel.

Segít az alvási apnoe kezelésében

A jóga számos alvási rendellenesség esetében javulást eredményezhet, köztük a többségében férfiakat érintő alvási apnoe-nál is. A Pranayama légzés a vizsgálatok szerint javította a légzőszervi izmok működését és a légzési funkciókat.

Megelőzi a sérüléseket és segít a gyorsabb gyógyulásban

A pózok kitartása során kiemelten fontos a helyes testtartás felvétele. A testtudat ilyen fajta fejlesztése segíthet a sérülések megelőzésében akár súlyemelés közben is. Nagyon sokan ezen felül arról számolnak be, hogy a jóga a sérülések utáni gyorsabb rehabilitációban is segít. Ezzel együtt fontos kiemelni, hogy a nem megfelelően végzett jóga gyakorlatok sérülésekhez vezethetnek!

Jobb tartás és mobilitás

A laptop előtt töltött hosszú órák senki hátának sem tesznek jót, és a sok súlyzós edzés sem javít ezen. A beállt és kötött izmoknak kimondottan jót tesz a jógával járó nyújtás.

Más mozgásformákkal szemben a jóga nemcsak a fizikai testre van hatással, de a szellemet is megdolgoztatja. Ezért van, hogy egy rendes jógaóra után hiába érzi úgy az ember, mintha teljesen összetörték volna, mégis újra és újra visszatér a matracra. „Javítja az önértékelést, fejleszti a koncentrációt és segít az általános jó közérzet megőrzésében” – foglalta össze Eszter a jóga hatásait.

Több jóga, kevesebb stressz

Ahogy azt már fentebb írtuk, a jóga felvértez a mindennapi stressz ellen. Egyrészt azt találták, hogy a jógázás hatására a test ellenállóbbá válik a stresszel szemben: lassítja a szívverést, csökkenti a vérnyomást és könnyíti a légzést olyan szituációkban, amelyek alapvetően stresszt váltanak ki. A jóga ráadásul az Immunology lapban megjelent kutatás eredményei szerint sejtszinten hat, a jóga ugyanis meggátolta olyan gének aktivitását, amelyek gyulladást okoznak, ami egy gyakori válasz a stresszre, és komoly egészségügyi problémákhoz vezethet.

Hatékonyabb munkavégzés

Egy 85 ezer fővel végzett friss kutatás szerint, amit az amerikai Centers for Disease Control and Prevention végzett, a jóga és más tudatosság alapú tréningek képesek javítani a munkavállalók közérzetét és eliminálni az olyan, hatékonyságot csökkentő faktorokat, mint a kiégés. A tudatos gyakorlás növelheti a dolgozók mentális ellenálló képességét a kutatók szerint, és kimondottan igaz ez a magas beosztású pozíciók esetében.

Reméljük, hogy a cikk segített megadni a kezdő lökést, hogy a saját testeddel és elméddel is megtapasztald a jógát. A legjobb, ha találsz egy olyan oktatót, akiben megbízol, de ez nem feltétlenül az első ember lesz, akihez elmész gyakorolni. Emellett otthon is el lehet kezdeni ismerkedni a jógával. Ehhez Eszter a következőket javasolja:

„Kezdőként fontos, hogy ne az internetről tájékozódjunk, mert a helytelen gyakorlás akár fokozhatja is a meglévő panaszainkat. Érdemes a napüdvözleteket helyesen megtanulni és reggelente gyakorolni őket, ezen felül nagyon hatékony a macska-tehén, a kobra, vagy a lefele néző kutya póz, de nem szabad kihagyni a csavarásokat sem, például egyszerű keresztezett lábú ülésben, vagy háton fekve. Minden gyakorlatnál kiemelt szerepet kap a légzés, amit szintén fontos oktatótól elsajátítani.”

hirdetés
hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!
  • 443
    Shares

Előző cikk Nagyon magas fizetés kellhet majd az MNB kamatmentes lakáshiteléhez
Következő cikk Egy Vaszary-kép lett a Kieselbach Galéria őszi aukciójának legdrágább tétele