11 bevált stratégia, hogy a lehető legjobban kezeld a konfliktushelyzeteket

konfliktuskezelés - motiváció - 2021

A konfliktus az élet velejárója, a munkában és a magánéletben is gyakori vendége a mindennapoknak, gyakorisága ellenére mégis sokszor jelent kihívást, hogy mit is kellene tenni ilyen helyzetekben.

Egy-egy nézeteltérés komoly károkat is okozhat, ezért időnként érdemes átvenni, hogyan lehet hatékonyan kezelni a súrlódásokat, mely magatartási irányelvek segítenek és hogyan lehet építkezni ezekből a helyzetekből. Összetűzés ugyanis mindenhol lesz, ahol egynél több ember van, ugyanolyan velejárója az életnek, mint a pozitív pillanatok. A konfliktusoknak viszont könnyen lehet pusztító végkimenetele, ezért érdemes magadat felvértezned például olyan viselkedési praktikákkal, amelyek abban segítenek, hogy egy-egy incidens ne legyen negatív hatással a másik személlyel való kapcsolatodra és te se érezd rosszul magad utána.



Ne gondolj azonnal a legrosszabbra!

Ne gondold rögtön, hogy a másik fél a legrosszabbat akarta neked azzal, amit mondott vagy szándékosan tett neked keresztbe. Az előzetes feltevések gyakran bizonyulnak tévesnek, hiszen csak a saját gondolataid, a saját személyiséged szűrőjén keresztül értékeled a másik tetteit, szavait, viszont tovább mélyítheti a konfliktushelyzetet, ha ezekre a megérzésekre alapozva reagálsz.

Kérdezz!

Mivel nem érdemes a saját feltételezéseidre hagyatkozni, ezért a konfrontáció objektív értékelését elengedhetetlen kérdésekkel kezdeni, és többet megtudni a másik félről: “Mi volt a célod azzal, amit mondtál? Tisztában vagy vele, hogyan lehet a történteket értelmezni?” Majd pedig mondd el, hogy te hogyan értelmezted a másik szavait, tetteit és hogyan érezted magad miattuk. Előrébb viszi a megoldást, ha ahelyett, hogy lerohanod a másikat azzal, hogy mit csinált, azzal indítod a diskurzust, hogy megosztod hogyan érezted magad az adott helyzetben.

Egyszerre egy problémával foglalkozz!

Ha a másiknak van válasza a meglátásaidra, akkor könnyű elcsábulni, és további problémákat is előhozni. Ha van más probléma is, amit meg kellene oldani, akkor lehet, hogy úgy érzed, van muníciód, amit egyszerre elpuffogtathatsz, mert attól biztosan te kerülsz ki “győztesen” a helyzetből. Ez azonban nem jó stratégia. Egyszerre csak egy dologra fókuszálj, mert ha túl sok minden kerül szóba, akkor csak ide-oda fog pattogni a labda, és a probléma, amiből kiindult az egész, nem oldódik meg.

Ne vedd személyeskedésnek!

Legrosszabb forgatókönyv: elrontottál valamit. Attól még, hogy hibázol, nem leszel rossz ember, ezért ne csinálj úgy, mintha a személyedet támadták volna (kivéve persze, ha ez történt, akkor igyekezz visszaterelni a beszélgetést a tényekre). Amikor túlságosan személyesen veszel valamit, akkor automatikusan védekező állást veszel fel, ez pedig a konfliktus eszkalálódásához vezet.

Ne támadj vissza!

Ez kapcsolódik ahhoz, hogy ne hozz be a konfliktusba még több problémát. Ne próbáld meg magadat igazolni vagy épp elbújni a konfliktus elől azáltal, hogy felhozod a másik hibáit. Ne bonyolítsd tovább a helyzetet azzal, hogy arról vitatkoztok, hogy ki a jobb vagy ki a kevésbé bűnös.

Kérj időt a reflektálásra!

Az egyik mód, hogy megakadályozd a helyzet elfajulását, ha egyszerűen időt kérsz arra, hogy átgondold az elhangzottakat. Ha a konfrontáció felkészületlenül ér, természetes reakció az ellentámadás. A zsigeri válasz helyett viszont célszerű ilyenkor időt kérni, hogy hideg fejjel át tudd gondolni a szituációt, és később objetkíven reagálhass rá.

Határozd meg, hogy mikor tértek vissza a problémára!

Tudasd a másikkal, hogy komolyan veszed a meglátásait és szeretnéd feloldani a helyzetet záros határidőn belül. Állapodjatok meg egy határidőben – három napnál ne legyen hosszabb -, hogy újra összeüljetek átbeszélni a nézeteltérést. Így elkerülöd a heves válaszreakciót, és még az is előfordulhat, hogy a másik rájön, túl korán konfrontált téged.

A nagyobb képet tartsd szem előtt!

Határozd meg, hogy mennyire fontos ez a probléma valójában. A legtöbbször nem is éri meg összekülönbözni valami apróság miatt, akár annyira, hogy az a kapcsolat végéhez vezessen.

Ne feledkezz meg a tiszteletről!

Nem számít, hogy mit tett vagy mondott a másik, ne feledkezz meg a tiszteletről és ennek megfelelően reagálj. Egyik ember sem csak a hibái összessége. Álmok, vágyak, félelmek, aggodalmak, erősségek, gyengeségek – lásd meg az embert a konfliktus mögött, ezáltal kevésbé ragadtatod majd el magad.

Fókuszálj a megoldásra!

Bármit is teszel, ne a problémára összpontosíts. Próbálj meg úgy állni a helyzethez, és erre kérd meg a másikat is, hogy közösen a megoldáson dolgozzatok. Ez mindkét fél számára előnyös lesz. Ami történt, megtörtént – mi lehet a megoldás? A hatékony konfliktuskezelés célja soha nem az, hogy legyőzd az “ellenfeled”, hanem az, hogy közös erővel a dolgok visszatérjenek a normál kerékvágásba.

A konfliktusnak nem feltétlenül kell rossz véget érnie. Épp ellenkezőleg, ha “helyesen” csinálod, a személyiséged is fejlődik általa, emellett a másik félhez fűződő viszonyod is elmélyülhet. Legközelebb, ha konfliktust kezdeményezel vagy épp téged visznek bele, próbáld ki a fenti praktikákat a konfliktuskezelés hatékony és pozitív kimenetele érdekében!

Hirdetés

Hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print