Egyedül vagy társaddal az oldaladon alszol jobban?

Miként változik az alvás minősége együtt és külön?

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

hirdetés

alvás - minőségi alvás - egészség

Olyan jó este összebújva elaludni, de a takaróért folytatott éjjeli csaták már nem hiányoznak? Minden reggel vele akarsz ébredni, de mute-olnád a horkolását? Most akkor mi a jó: ha az ember egyedül vagy valaki mellett hajtja álomra a fejét?

A válasz összetett, akárcsak az emberi kapcsolatok, így annak is megvan a maga előnye, ha egyedül foglalod el az egész ágyat, és annak is, ha megosztozol rajta a megfelelő személlyel.

hirdetés
hirdetés

A kutatások szerint a közös ágyban jobban alszanak a párok, ugyanakkor ha valaki “elvált” partnerétől az alvás terén, mégis boldog, azoknak ugyanannyira pihentető az alvás egyedül. Egy séma garantáltan nem húzható rá minden emberre és párra, akár a kapcsolatokról, akár az alvásról legyen szó.

Jobb REM-et eredményez az együttalvás

Henning Johannes Drews a németországi Kielben található Christian-Albrechts Egyetem kutatója és professzora, aki 12 heteroszexuális, gyermektelen párt figyelt meg négy éjszakán keresztül az alváslaborjában. Az éjjelek során együttesen és külön-külön is rögzítette a résztvevők alvási szokásait, köztük az agyi működést, mozgást, az izmok állapotát és a szív aktivitását. A párok emellett kiegészítésként egy kérdőívet is kitöltöttek a kapcsolatukra vonatkozóan, hogy teljes képeket kapjanak a szerelmi viszony dinamikájáról és az alvás minőségének összefüggéseiről.

Drews csapata az adatok alapján arra jutott, hogy az egymás mellett alvó párok REM (rapid eye movement) fázisa megnövekedett és kevésbé szakadt meg, mint amikor külön aludtak. Ez a pihentető mély alvás nagyon jó, ugyanis az alvásnak ezt a részét az emlékek rendezéséhez, az érzelmek szabályozásához, a kreatív problémamegoldáshoz és a társas kapcsolatokhoz kötik. Emellett minél jobbra értékelték a párok a kapcsolatukat, annál inkább szinkronban voltak alvás közben.

hirdetés

Ezzel együtt azonban nem feltétele a partner a jó alvásnak. Drews szerint vannak olyan emberek, akik jobban alszanak egyedül, függetlenül a kapcsolati státuszuktól. „Ha a partnered megakadályozza, hogy elaludj, és sokkal kényelmesebb számodra egyedül álomra hajtani a fejed, akkor valószínűleg a legjobb, ha ennek megfelelően szervezed meg az alvási körülményeidet” – mondta Drews.

Miként változik az alvás minősége együtt és külön?

Miért van, hogy egyes párok jól alszanak együtt, mások nem? Talán a kapcsolatukra vonatkozóan is lehet vonni következtetéseket ebből? Tehát az együttalvás javítja a REM fázist, ami csökkenti az érzelmi stresszt és javítja az emberi kapcsolatokat. Ugyanakkor, ahogy Patricia Haynes Phd, az Arizónai Egyetem munkatársa elmondta, a REM csak az egyik tényező, ha a jó alvásról van szó. A lassú hullámú alvás inkább szolgálja a resztoratív funkciót, mint a REM. „Gyakran látjuk, hogy megszakad a REM alvás a stresszhez köthető zavarok esetén. Ebből arra következtethetünk, hogy aki megszokta, hogy másvalakivel közösen alszik az ágyban, az stresszválaszt él át, amikor az a partner nincs jelen” – magyarázta Haynes a fenti kísérlet eredményei kapcsán.

Zavaró tényezők

Amikor elkezdesz randizni valakivel, hamar kiderül, hogy milyen a stílusa, hogyan eszik, hogyan nyilvánul meg közösségben, de azt ezekből az információkból nem lehet leszűrni, hogy vannak-e olyan alvási szokásai, amelyek nem kompatibilisek veled. Például horkol – csak, hogy az egyik leggyakoribbat említsük.

A korábbi kutatások során a mozgást a rossz alvás jeleként könyvelték el a szakemberek, azonban ez nem feltétlenül van így. Drews megemelkedett végtagmozgást figyelt meg a pároknál, de az ő kísérlete során ez nem zavarta meg magát az alvást. Azt is elmondta Drews a Healthline-nak adott interjúban, hogy voltak, akik kicsit horkoltak a kísérlet során, de ez sem befolyásolta a partner REM fázisának minőségét.

„Más pároknak problémát jelent a munkabeosztásuk különbözősége, a hőérzettel kapcsolatos eltérő szokások vagy a lefekvés előtti rituálé, mint például a TV nézés” – tette hozzá Haynes. Drews szerint továbbá az inszomniásoknak nem tesz jót, ha valaki van mellettük.

Kevés a kutatás, sok a bizonytalanság

A fentiekből is látszik azonban, hogy míg sok kérdés felmerül az alvással kapcsolatban, és rengeteg a változó tényező, addig kevés kutatás áll rendelkezésre, amelyek azt vizsgálják, hogyan hat a párokra az együttalvás. Néhány főbb megállapítás a meglévő kutatásokból:

Egy 2010-es tanulmány arra jutott, hogy az alvással és a párkapcsolattal kapcsolatos problémák egyszerre jelentkeznek, különösen nagyobb életesemények során. Egy 2016-os riport pedig arról számol be, hogy az egyik vagy mindkét fél mentális állapota hatással lehet az alvásra, a szorongás és depresszió az alvás hosszát befolyásolta. Ezen felül egy 2017-ben publikált anyagban arról írtak a szakértők, hogy azok a párok, akik kevesebb mint hét órát alszanak, sokkal ellenségesebben viselkednek egymással.

Szólóban

Bár Drews kísérletében a REM javult a pároknál, ez nem azt jelenti, hogy egyedül ne lehetne részed pihentető alvásban. Ehhez a legjobb, ha követed az ajánlásokat. Nem kell semmilyen rituáléra vagy extra dologra gondolni, egyszerűen a felgyorsult világban szükség van arra, hogy lelassulj mielőtt álomra hajtod a fejed.

Hogyan számolj le az inszomnia kellemetlen következményeivel? Íme, 7+1 biztos tipp alvászavar ellen!

hirdetés
hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Előző cikk Minden, amit az Airbnb drasztikus szabályozásáról eddig tudunk
Következő cikk Mégis elkészül A korona hatodik évada