A nagy újratervezések, sokadik éve megfogadott elhatározások és az év eleji lendület valószínűleg az esetek többségében mára alábbhagyott. Az ok-okozat kérdéssel sok idő eltölthető, hibáztatni lehet a munkát, időhiányt, lehet fogni a családra, főnökre, mindenki másra, a háttérben viszont a legtöbbször az életmódváltás egyik legfontosabb faktora áll, mégpedig az élmény.

Az élmény ugyanis egy olyan tényező, amelyről könnyű megfeledkezni. Az év kezdete lendületet adhat egy új életmód kialakításához, erőt nyújthat az elhatározáshoz, ha azonban az új, társadalmi normák, vélt vagy valós elképzelések, tévhitek alapján kialakított kép nem nyújt hosszú távon élményt, a kezdeti lelkesedés előbb vagy utóbb, de alábbhagy.

Több mozgás, egészségesebb étkezés, kevesebb dohányzás

Az életmódváltás három leggyakoribb aspektusa a rendszeres sport, az egészséges étkezés, illetve a dohányzásról való leszokás. A dohányzás esetében viszonylag szűkös az alternatívák tárháza: vagy dohányzol, vagy nem. A sport és az étkezés esetében viszont már sokkal több kérdés felmerül.

Élmények, amelyek átlendítenek a legnehezebb holtponton is

Egyre több, érdekesebb és a modern kor megváltozott igényeihez alkalmazkodó mozgásforma jelenik meg, amelyek közül egyáltalán nem könnyű megtalálni az alkathoz, edzettségi szinthez és képességekhez leginkább illeszkedő, a kitűzött célokat leginkább támogató edzés típust.

A futás például trendi, a futó szubkultúra itthon is egyre nagyobb teret hódít, de adott súlyfelesleggel, edzettségi szint vagy éppen megfelelő felszerelés hiányában, sikerélmény helyett a kezdő életmódváltót kudarc, rosszabb esetben sérülés is éri.

A kezdeti apró sikerek különösen nagy motivációt jelentenek a folytatáshoz, szakértő segítsége nélkül viszont sok kezdő sportoló érzi, hogy “már hónapok óta kitartóan edz, mégsem látható változás.” A kezdeti sikerélmény a hosszú távú életmódváltás kulcsa is lehet, ezért érdemes különböző mozgásformákat kipróbálni és kezdetben szakértő segítségét kérni a személyre szabott edzésprogram összeállításához.

Egy edzőtárs szintén motiváló lehet, különösen az életmódváltás elején. A közösség élménye bajtársként erőt ad egy-egy mélypontnál. A mozgás öröme, a közös programok pedig szépen lassan szokássá válnak. Ahogyan az a 45-90 perc aktív pihenéssel töltött idő is, amely segít kikapcsolni és a feltöltődés élményét építi be a megszokott mókuskerékbe. Egy reggeli edzéssel indított nap például olyan erővel és energiával tölt el, hogy aztán egész nap megállíthatatlannak érezheted magad.

Lehet a motiváció bármilyen erős külső mozgatóerő vagy belső drive, lehet az elhatározás bármilyen eltökélt, ha maga a mozgás, az egészséges ételek íze nem jelent örömet és élményt, megmarad az állandó vágyakozás az “előző élet” hedonista örömei iránt. Nyílt vagy titkolt csalónapok, az edzés helyett kifogások és magasabb prioritással felruházott feladatok kerülnek előtérbe.

Ugyanúgy, ahogyan az élmények és az élmények által kiváltott érzések hagynak maradandó emléket egy előadáson, jelenthetik egy hosszú távú sikeres együttműködés alapjait vagy éppen egy márkához való kötődés kulcsát, ha őszinték akarunk lenni saját magunkhoz, akkor a sikeres életmódváltás is ezen áll vagy bukik. A különbség annyi, hogy ebben az esetben saját magadnak kell eladni, hogy kilépj a komfortzónádból, merj akár eddig teljesen ismeretlen mozgásformákat kipróbálni, új élményekkel gazdagodni, amelyekből hosszú távon csak profitálhatsz.