A mikor éppen olyan hatással lehet az egészségedre, mint az, hogy mit eszel

A wellness-társadalom górcsöve alatt a táplálkozás.

Tetszett? Oszd meg másokkal is!
  • 11
    Shares

hirdetés

Étkezés - egészség

Az egészség és az egészség megőrzésének kérdése igazi misszióvá vált a 21. században, miután a legtöbb betegség, amivel elődeink szervezetének meg kellett harcolni már nem fenyeget minket.

hirdetés
hirdetés

A wellness-társadalomban a táplálkozás, a gének és olyan faktorok szerepe került górcső alá, mint a kedvesség. Egy friss kutatás az étkezés fontosságát vizsgálta, és arra jutottak, az étkezés időpontja ugyanolyan fontos lehet a jó közérzet és egészség szempontjából, mint az, hogy milyen táplálékot fogyaszt el az ember.

A Cell nevű orvosi szaklapban hozták nyilvánosságra annak a kutatásnak az eredményeit az év első felében, amely az étkezés időpontjának hatásait vizsgálta. A nagy-britanniai Medical Research Council (MRC) által finanszírozott tanulmány szerint az inzulin az elsődleges jel, amely alapján az ember biológiai órája tudja, hogy mikor jön el a táplálkozás ideje. A kutatók felvázolták, hogy a hormon kibocsátása evés közben beindítja a „Period” elnevezésű protein stimulációját, amely hatással van a test cirkadián ritmusára. A modern munkakörülmények, a több műszakos beosztás, az éjszakába nyúló tanulás vagy munka, és az éjszakai settenkedések a hűtőhöz így nemcsak egy kis kellemetlenségek a mindennapokban, hanem hosszú távon az egészségre is károsak lehetnek.

Viszlát éjszakai zugevés

Ebből adódik, ha az ember a megszokottól eltérő időpontban eszik, az megzavarja a belső óráját, ami hatással lehet az egészségre, mégpedig keringési zavarokat és 2-es típusú diabéteszt idézhet elő. A kutatók hiszik, hogy az inzulin szerepének megértése hozzájárulhat a megzavart biológiai óra által okozott rossz egészségi állapot javításához. Ezt véleményük szerint két módon is el lehet érni: az egyik, hogy biztosítani kell, hogy az ember meghatározott időpontokban egyen, vagy szükség esetén akár olyan gyógyszereket is fel lehet írni az érintetteknek, amelyek az inzulintermelésre vannak hatással.

hirdetés

Az MRC Laboratory of Molecular Biology (LMB) részlege Cambridge-ben és a Manchesteri Egyetemen folytatta le a kutatást, amihez egereket használtak. Azt vették észre, hogy ha olyan időpontban etették meg a kísérleti alanyokat, amikor egyébként pihentek volna, az megzavarta a természetes cirkadián ritmusukat.

Mi az a cirkadián ritmus?

A cirkadián ritmus az élőlények, így az ember belső biológiai órája, amely a 24 órás időintervallumban határozza meg a szervezet működését, a naponta ciklikusan megismétlődő folyamatokat, így azt is, hogy mikor fekszik le aludni az ember, de a hormonszintet és a gyógyszeres kezelésre adott választ is befolyásolja.

A belső időmérő rendszerre azonban külső tényezők is hatással vannak, ezek közül a legfontosabb a napfény. Ehhez kapcsolódóan az étkezések időpontja is befolyásolja az egyén cirkadián ritmusát. „Ezeknek a sejtszintű óráknak a központjában komplex molekularendszerek vannak, amelyek egymás közötti interakciója precíz 24 órás időzítést biztosít” – nyilatkozta Dr John O’Neill, a Cambridge-ben lezajlott kutatás vezetője.

Dr. Priya Crosby, a UC Santa Cruz posztdoktori kutatója, a tanulmány első szerzője elmagyarázta, miben is rejlik a felfedezésük fontossága:

„Az adataink azt mutatják, hogy a nem megfelelő időben elfogyasztott étkezéseknek jelentős hatása van a cirkadián ritmusra”.

„Megmutattuk, hogy az inzulin, amit a szervezetünk evés közben bocsát ki, időzítő jelként tud viselkedni az egész test sejtjeinek számára” – tette hozzá Dr. John O’Neill.

Van megoldás?

Bár már nem fenyeget minket, hogy eltaposna egy mamut, és a spanyolnátha sem szedi áldozatait, a modern kor újfajta kihívásokkal állította szembe az emberiséget, amire az evolúciónak még nincs válasza. A több műszakos munka, az alvásmegvonás, a jet lag mind megborítja a biológiai órát, ezáltal hosszú távon veszélyt jelentenek az egészségre. Dr. David Bechtold, a Manchesteri Egyetem adjunktusa szerint „Még sok munka van hátra ezen a területen, de az étkezések időzítése és a fény mennyisége valószínűleg a legjobb módja, hogy enyhítsük a több műszak okozta negatív hatásokat.”

hirdetés
hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!
  • 11
    Shares
Előző cikk 5 dolog, ami nélkül ne indulj el télen futni!
Következő cikk Idővonalon az év legfontosabb pénzügyi eseményei