Hogyan függ össze a szívelégtelenség kockázata és az alvásminőség?

A szívelégtelenség kockázatát és alvásminőség közötti összefüggést vizsgálta az egyik legfrissebb kutatás.

Tetszett? Oszd meg másokkal is!
  • 1
    Share

hirdetés

minőségi alvás - szívelégtelenség - egészség - prevenció

Felnőtteknél csökkentik a szívmegállás kockázatát az egészséges alvási szokások – derül ki az egyik legfrissebb amerikai kutatás szerint.

Az egészséges alvási szokásokról beszámoló felnőttek körében a szívmegállás 42 százalékkal kisebb kockázatát mérték, mint az egészségtelen alvási szokásokkal küzdőknél – írta az amerikai kardiológusok társaságának (AHA) vezető lapja, a Circulation.

hirdetés
hirdetés

Egyre több a bizonyíték arra, hogy az alvási problémák szerepet játszhatnak a szívelégtelenség kialakulásában

Az egészséges alvásmintázat reggeli felkelést és 7-8 óra alvást jelent, amelyet nem zavar meg gyakran álmatlanság, horkolás vagy túlzott napközbeni álmosság.

A kutatók az Egyesült Királyság egészségügyi adatbankját (UK Biobank) használva 408 802 ember adatainak elemzésével keresték az alvási szokások és a szívelégtelenség közötti összefüggést. A résztvevők 37-73 évesek voltak a toborzás idején, 2006 és 2010 között. Szívelégtelenségre utaló események adatait 2019. április 1-jéig jegyezték fel. Az átlagosan tíz éves utánkövetés alatt 5221 esetben történt szívmegállás. Miért egyre gyakoribb a szívroham a 40 év alatti férfiak körében?

Elemezték a résztvevők alvásminőségét és alvási szokásait

Az alvás minőségét az időtartama, az álmatlanság, a horkolás, a napközbeni álmosság gyakorisága és más, alváshoz kapcsolódó jegyek – mint például a korán vagy későn kelés – alapján ítélték meg.

hirdetés

“Eredményeink kiemelik az alvásminőség javításának fontosságát a szívmegállás megelőzésének elősegítésében” – magyarázta a ScienceDaily.com-nak Lu Qi, a tanulmány egyik szerzője.

Az alvás jellemzőiről érintőképernyős kérdőíven kérdezték ki a résztvevőket. Az alvási időtartam alapján három csoportot alakítottak ki: a rövid alvásidő hét vagy annál kevesebb órát, az ajánlott hét-nyolc órát, a hosszú kilenc vagy annál több órát jelentett.

Az adatok elemzésekor kiszűrték a cukorbetegség, a magas vérnyomás, a gyógyszerszedés, a genetikai okok miatti eltéréseket. Ezután azt találták, hogy a legegészségesebb alvási szokásokat mutató résztvevőknél 42 százalékkal volt kisebb a szívelégtelenség kockázata azokhoz képest, akiknek alvási szokásaik egészségtelenek voltak.

Ezenkívül megállapították, hogy a korán kelők esetében 8, az ajánlott időtartamot alvók esetében 12, az álmatlanságot ritkán tapasztalók körében 17, a napközbeni álmosságot nem tapasztalók esetében 34 százalékkal volt kisebb a szívmegállás veszélye.
(MTI)

hirdetés
hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!
  • 1
    Share

Előző cikk 13 milliárd forint értékben mintegy 170 millió kapszulás kávé fogyott tavaly Magyarországon
Következő cikk Hihetetlen, de még mindig ez a világ legnépszerűbb jelszava