Csak a tudatosság segít a munkahelyi stresszen

munkahelyi stressz

A stressz nélküli munkahely olyan, mint az édesség, ami nem hizlal – vágyálom, ami mindenki életét jobbá tenné, de a gyakorlatban kivitelezhetetlen. Stressz volt, van és mindig is lesz a munkában, létének önáltató tagadása helyett a helyes kezelésének elsajátítására kell hangsúlyt fektetni, ezért sokkal inkább meg kell tanulni kezelni. Öt – elméletben – egyszerű tipp, amivel magadat kíméled meg a felesleges stressztől.

A kapitalista ember furcsa, kicsavart logikájánál fogva bármennyire is szenved az irodai igában, minél többet dolgozik, annál fontosabbnak érezi magát. A túlóra, a folyamatos elérhetőség és készenléti állapot alapbeállítása lett a hétköznapoknak, és bármennyire is vágyna az ember a kikapcsolódásra és pihenésre, mégsem tud változtatni a kialakult status quo-n.

A munka lett a modern ember élete, amit lemondott találkozók, kihagyott iskolai előadások, átdolgozott esték világítanak meg. A kemény munka kifizetődik majd egyszer valamikor, a nélkülözhetetlen munkatárs elnyeri méltó jutalmát a cégnél – a mártír attitűd viszont könnyen vezethet kiégéshez, az egészségi és mentális állapot drasztikus károsodásához.

Ez is érdekelhet: 30-as fiatalok, akik mesterien űzik a kiégést

Míg a hangosan telefonáló vagy a magánéletének ilyen-olyan részleteit kérdés nélkül feltáró munkatársat, a folyton elégedetlen ügyfelet, vagy az arrogáns főnököt nem tudod lecserélni – elszaladhatsz, de meg nem szökhetsz, problémák más formában, de mindenhol vannak -, addig a saját hozzáállásodon bármikor változtathatsz. Az alábbi tanácsok kézenfekvőek ugyan, de könnyű megfeledkezni róluk, így a gyakorlati alkalmazásukat érdemes tudatos tervezéssel rutinná alakítani.

Ez is érdekelhet: 5 figyelmeztető jel – ideje váltanod

1. Soha ne hagyd ki az ebédet és a szüneteket!

A stressz kezelése a legapróbb szokásokkal kezdődik, ilyen például az, hogy nem szögezed magad 8-9 vagy esetleg még több órán keresztül az asztalodhoz. A rövid pihenők segítik a hatékonyságot, egy-egy séta után pedig tiszta, friss fejjel akár új szemszögből közelíthetsz meg egy nehéz kérdést, feladatot.

Az íróasztalnál betömött szendvicseket is el kell felejteni – egyrészt nem túl szép látvány, ahogy teli szájjal a billentyűzet fölé görnyedve egy ujjal próbál valaki gépelni, másrészt az egészségednek sem tesz jót. A kutatások azt is bebizonyították, hogy aki többet eszik másokkal, mint egymagában, az boldogabbnak érzi magát és elégedettebb az életével.

2. Sportolj rendszeresen!

Az ember fiziológiája nem a napi 8 órán keresztül asztalnál ülő, vagy akár álló életformára lett tervezve, épp ezért a rendszeres mozgás segít semlegesíteni az irodai munka testi tüneteit, és a stresszt is remekül levezeti. Nehéz egy fárasztó nap után összeszedni a lelkierőt még egy edzéshez is, de a megfelelő motivációval, akár saját magad megjutalmazásával a sportolás után garantáltan jobban fogod magad érezni. A futással például remekül ki lehet szellőztetni a leterhelt agytekervényeket, míg mondjuk a box hatékony megoldás lehet a düh levezetésére, akár egy konkrét személyre koncentrálva – de ez persze csak egy tipp.

3. Vegyél ki szabadnapot, ha szükséged van rá!

A napközbeni szünetekhez és ebédekhez hasonló, de mértékét tekintve nagyobb léptékű kikapcsolódást jelent, ha szükség esetén egy-egy napra távol maradsz a munkától. Nem kell szégyellni, hogy olykor lemerülnek az elemek, és fel kell tölteni őket. Ha egy-két lépést hátrébb lépsz, az segít más perspektívába helyezni a munkát, és rávilágít, hogy ez csak egy szelete az életnek, nem az egész életed. Az emberek nem robotok, nem képesek egész nap 100%-os hatékonysággal dolgozni szünetek nélkül, ahogy egész évben sem tudnak állandóan munkára készek lenni.

4. Szakadj el a munkától, amikor vége a munkaidőnek!

Bár azt hihetnéd, hogy akkor vagy a legjobb munkaerő, ha este, a munkaidőd lejárta után is nézegeted az e-mailjeidet és az üzeneteket, valójában épp a fordítottját éred el. Beengeded a karriered a privát szférádba, ami a feltöltődésről, a családdal és barátokkal töltött időről, és rólad mint individuumról kellene, hogy szóljon. A saját boldogságodat szabotálod, és minél elégedetlenebb vagy önmagaddal, a munkádat is annál kevésbé tudod magas színvonalon végezni. Hosszú távon mindenképp megéri.

5. Delegálj feladatokat a munkahelyeden!

Minél leterheltebb vagy, annál nagyobb az esélye, hogy nem fogod jól ellátni a rád bízott feladatokat, hibázol, és a végén a kár meghaladja az előnyöket. Mindenhonnan azzal az üzenettel bombáznak minket, hogy folyamatosan ki kell tolnunk a teljesítőképességünk határait, mert ha nem, akkor nem teszünk meg mindent a siker érdekében. Az ambíciók azonban nem ülhetnek a mentális egészség nyakába, hiszen ahogy már előbb is szó esett róla, egy ponton túl a sok munka csak rontani fogja a hatékonyságot. A nap végén a jó munkához egészségesnek, boldognak és kiegyensúlyozottnak kell lenned – ez egy állandó projekt, amit nem szabad elhanyagolnod.

+1 Stresszoldó négylábú kollégák

Ahogy korábban írtunk róla, a négylábú kollégák jelenléte az irodában stresszoldó hatással bír, hiszen bizonyítottan csökkenti a stresszért felelős kortizol hormon szintjét, így a dolgozók nyugodtabban vágnak bele a munkába. Az a pár perc simi-terápia csökkent stressz szintben és megnövekedett hatékonyság formájában térül meg.

Hirdetés

Hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print