Feszített tempó, folyamatos problémamegoldás, hullámzó események – míg egyeseknek ezek jelentik a motivációt és a hajtóerőt, másokat a hosszabb-rövidebb ideig fennálló feszült helyzetek teljesen megbénítanak. A stresszkezelés kulcsa is valahol itt keresendő.

A legtöbb esetben ugyanis nem a probléma okozza az igazi nehézséget, hanem a stressz, amivel reagálsz rá. Ha a helyzetet rossznak értékeled és megijedsz tőle, akkor a józan gondolkodás helyett egy terhelt érzelmi állapot veszi át az irányítást. Hogyan szabadíthatod fel hatékonyan a stressz által lekötött energiáidat?

1.Elfogadás

A stressz kezdeti fázisában pusztán egy vészjelző: jelzi, hogy figyelj fokozottabban, mert lehet, hogy gond lesz. Testileg-lelkileg feszültebb állapotba kerülsz, készen arra, hogy tegyél valamit. Vannak azonban olyan dolgok, amelyeken bármekkora befolyással is rendelkezel nem tudsz változtatni. Ilyen lehet például a múlt és a megtörtént események miatti őrlődés vagy éppen egy másik ember adott problémához való hozzáállása.

„A második fázisban ellenállást fejtünk ki a helyzettel szemben. Ha megoldjuk a problémát, akkor általa erősödünk és növekszik a stressztűrő képességünk. Ha azonban tartósan nem tudunk megbirkózni a vészhelyzetekkel, a problémákkal, akkor szervezetünk kimerül. Olyan ez, mint egy versenyen a fokozott teljesítmény, vagy nehéz gazdasági helyzetben egy gyár megnövelt termelése. Egy ideig nagyszerű eredményt hozhat, de nem lehet örökké versenyezni vagy maximális teljesítményen dolgozni. Így kimerülünk.” Tovább olvasom.

2.Változás

Abban a pillanatban, hogy elfogadod, hogy nem lehet és nem is kell minden egyes problémát helyből megoldanod, arra tudsz fókuszálni és még több energiát fordítani, ami valóban a te feladatod. Ezeket a lépéseket pedig ne halogasd tovább és a kudarctól való félelem helyett a kívánt eredményekre és a célra összpontosíts. Az egyetlen valódi kontroll, ami a kezdben van, az a saját reakciód, cselekedeteid és gondolataid – és mivel a legtöbben megszokásból lépnek, bölcs dolog nem az első érzelmi felindulásból cselekedni. Azok felett a nem túl nagy erőfeszítéssel megoldható dolgok felett pedig, amelyeket akár most, saját erődből képes vagy megoldani, a lehető legtöbb energiád szabadulhat fel.

3.Megelőzés

Amit nem lehet megváltoztatni, amit képtelen vagy tolerálni, ami folyamatos stresszhelyzetet generál körülötted, azt ne engedd hosszú távon megmaradni a közvetlen környezetedben. Ezzel elkerülheted a folyamatos feszült állapotot, amivel szintén rengeteg erőd szabadul fel, amellyel tovább mehetsz előre a saját sikeredhez vezető úton.