Hogyan segít az edzőpartner a hatékony edzésben? II.rész

Hatékony edzés, edzőpartner

Az edzőpartner nagy segítség a gyakorlatok helyes végrehajtásában, az eszközök feladásában és levételében is! Természetesen fontos az előre történő egyeztetés, miben és hogyan kérjük a segítséget, hány ismétlést szeretnénk az adott gyakorlatból, esetleg a gyakorlat melyik fázisában szeretnénk a segítséget. A nagyobb súlyok végrehajtása is és az utolsó 1-2 ismétlés biztonságos leküzdése is az edzőpartner, segítőtárs segítségével valósul meg, mert hát a biztonság és annak tudata sem egy utolsó szempont!

A segítségadás szerepei a következők:

sérülések, balesetek megelőzése,

  • a maximális ellenállással, súllyal végrehajtott gyakorlatoknál,
  • súlycsökkentő sorozatoknál,
  • az erőltetett ismétlések végrehajtásánál.

Fontos szabály, hogy nem szabad féloldalasan segíteni! Mindig biztonságosan, két kézzel, középen kell segíteni! Azért néha akadnak kivételek, amikor két oldalról, két személynek kell a segítséget nyújtani, ebben az esetben csak a súly feladása, illetve levétele jöhet szóba, hiszen elképzelhetetlen, hogy a két oldalon álló edzőpartnerek egyformán segítsenek!

A segítségadás az egyes gyakorlatoknál a következőképpen lehet:

  • Fekve nyomásnál a pad, a villák mögé állva, a rudat két kézzel tenyérrel vezetve, a fogásszélességnek
    Czanik Krisztián

    Fotó: Nagy Lajos Zoltán, ruha: Columbia

    megfelelően szűken vagy szélesen fogva, a rúd ki és visszarakásánál, illetve óvatosan, a mozgást végig vezetve biztosítani a tökéletes és biztonságos végrehajtást!

  • Tarkótól nyomásnál, az állvány mögött állva a rudat két kézzel tenyérrel, esetleg az edzőpartner könyöke alatt alulról, a rúd ki és visszarakásánál, illetve óvatosan, a mozgást végig vezetve biztosítani a tökéletes és biztonságos végrehajtást!
  • Szabad súlyok használatánál tárogató és nyomógyakorlatoknál különböző fokban döntött és vízszintes padoknál, az edzőpartner mögött állva, esetleg térdelve, a könyöke alatt vagy a csuklójánál lehet a mozgást végig vezetni, biztosítani a tökéletes és biztonságos végrehajtást!
  • Húzódzkodásnál az edzőpartner mögött a derekánál, illetve a térdet, vagy a bokát emelve lehet segíteni!
  • Az erőltetett ismétlések, utolsó 1-2 ismétlésénél és a negatív ismétlések végrehajtásánál, ahol nagyobb a súly, az ellenállás, mint amit az edzőpartner egyedül emelni tud, a fel és lerakásban, illetve a leengedést kísérve, két kézzel tud segíteni!
  • A súlycsökkentő sorozatoknál, ahol a súlyok, tárcsák, az ellenállás csökkentésében, a súlyok rövid idő alatti lepakolásában, cseréjében van nagy szerepe az edzőpartnernek!
  • Guggolásnál, ahol az állvány, esetleg erőkeret mögött állva, az edzőpartner derekát fogva, esetleg a hóna alá nyúlva, vele együtt guggolva lehet segíteni.

Az egyes sorozattípusokról és edzéselvekről, korábbi cikkeinkben már részletesen beszámoltunk, ami szintén segítség lehet a minél hatékonyabb és eredményesebb edzéshez! Az első részhez kattints ide: Hogyan válassz edzőpartnert a hatékony edzéshez?

Minden olvasónknak eredményes és biztonságos edzést kívánok!

Hirdetés

Hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print