Miért veszélyesek a hozzáadott cukrot tartalmazó italok a szívre és az érrendszerre?

üdítőitalok

Jó ideje ismert, hogy az egészség megőrzése szempontjából nem ajánlott a hozzáadott cukrot tartalmazó italok rendszeres fogyasztása, sokan azonban még ma is azt feltételezik, hogy csak az elhízás elkerülése végett – derül ki az American Heart Association folyóiratban megjelent friss tanulmányból.

A nemrégiben közzétett kutatás eredményei szerint, naponta 1 pohár (nagyjából 3-4 dl) 100 százalékos gyümölcslé fogyasztása nem befolyásolja a vér koleszterin- vagy triglicerid szintjét. Ezzel szemben már napi egyszeri, hasonló mennyiségű cukrozott ital fogyasztása a középkorú és idős felnőtteknél csökkentette a magas sűrűségű lipoprotein koleszterin, az ún. „jó” koleszterin szintjét és ezzel párhuzamosan növelte a triglicerid magasabb szintjét, amelyről viszont tudjuk, hogy növeli a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.



A hozzáadott cukrok legnagyobb forrása olyan italok, mint például a szénsavas üdítőital, a sportitalok vagy a gyümölcs ízesítésű italok. A kutatók feltételezték, hogy a diszlipidémia (zsíranyagcsere-zavar) lehet az egyik út, amelyen keresztül a hozzáadott cukrot tartalmazó italok növelhetik a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. A kutatók becslése szerint az amerikai felnőttek mintegy 40-50 százalékát érinti a diszlipidémia, azaz a vér koleszterin és triglicerid szintjének egyensúly hiánya.

A hozzáadott cukrot tartalmazó italok triglicerid- és koleszterinszintek közötti kapcsolatának meghatározására a kutatók 5924 résztvevő orvosi adatait vizsgálták meg olyan betegek adatbázisában akiket a Framingham Heart Study Offspring adatai szerint átlagosan 12,5 évig követtek 1991 és 2014 között.

A vizsgálatban résztvevőket öt csoportba sorolták annak alapján, hogy milyen gyakran fogyasztották a különböző italokat, kezdve az alacsony fogyasztástól (kevesebb mint egy pohár havonta) a rendszeres fogyasztásig (több mint egy pohár naponta). A vizsgálat a fent említett 3-4 dl mennyiségű italokra vonatkozott és többek között figyelték a szódavíz, gyümölcs ízesítésű italok, sportitalok, édesített kávé, tea hatását, valamint az alacsony kalóriatartalmú édesített italokat és az olyan természetes, 100 százalékos gyümölcsleveket, mint a narancs-, grapefruit- vagy almalé.

A kutatók elemezték, hogy a különféle italfajták és fogyasztási szintek hogyan befolyásolták a koleszterin- és triglicerid szinteket körülbelül négy év alatt. Végül megállapították, hogy a cukorral édesített italok fogyasztása naponta több mint egy pohár mennyiségben átlagosan 53 százalékkal növelte meg a magas trigliceridek előfordulási gyakoriságát és 98 százalékban rosszabb arányt idézett elő az alacsony HDL-koleszterin, azaz a „jó” koleszterin esetében azokhoz viszonyítva akik kevesebb hozzáadott cukrot tartalmazó italt fogyasztottak.

Ezzel szemben az alacsony kalóriatartalmú édesített italok fogyasztása nem változtatta meg lényegesen a diszlipidémia kockázatát azoknál akik rendszeresen ittak ilyen italokat.

A 100 százalék gyümölcslé fogyasztása pedig egyáltalán nem volt összefüggésbe hozható a koleszterin káros változásaival vagy a diszlipidémiával, habár ennek újbóli bizonyításához, további kutatásokra van még szükség.

Hirdetés

Hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print