Litkai Gergely évekkel ezelőtt szenvedett kapunyitási pánikot, aminek köszönhetően rendszeresen jár sportolni. Elmondása szerint nem csak testéhez sikerült közelednie, de közben a közéleti kreténségektől is el tud távolodni.

„39 évesen döntöttem úgy, hogy nem akarok egészségtelenül meghalni, legyek csinos a ravatalon, ha mégis menni kell. A teszkós 40 a kapuzárási pánik helyett inkább kapunyitásra ösztönzött, arra, hogy találjak vissza a testemhez. Yuval Noah Harari századunk egyik legnagyobb problémájának nevezi a saját testünktől való eltávolodást, ezt éreztem meg én is. Jó, ha az ember meg tud csinálni bizonyos gyakorlatokat, ez önbizalmat ad, ráadásul imádom a tényeket, a számokat, és ezek mind azt igazolják, hogy a rendszeres, tudatos testmozgás szinte minden olyan területen segít, ami problémás lehet abban, hogy az ember méltóságteljesen és jó minőségben tudja leélni az életét.”

– vallja Litkai Gergely, aki három éve tette le voksát az életmódváltás mellett, azóta jár rendszeresen személyi edzőhöz.

Az életmódváltás egyik buktatója és egyben az egyik leggyakoribb kifogás az időhiány. A rutin, az előre megváltott bérlet, az időbeosztás kialakítása segíthet, hogy beillessz a mindennapokba egy új szokást, hiszen meghatározol konkrét időt és teret, helyet adsz a sportnak. Nem kell többet olyan döntéseket meghozni, mint a hogyan kezdj hozzá vagy a mi legyen az első lépés. Hasonlóan volt ezzel az ismert stand-upos is:

„Mivel menedzserként töltöm napom jelentős részét és stand-uposként az estéimet, a legtöbbet az segített, hogy beírtam egy fix időpontot a naptáramba, amikor az edzőmmel, Popovics Tamással találkoznom kellett, és fegyelmezett multikatonaként ezt kivétel nélkül betartottam. 3 év alatt talán háromszor késtem, összesen kétszer mobiloztam edzésen, és nagyon ritkán kellett lemondanom egy-egy alkalmat, amit megpróbáltam pótolni, amint lehetett.”

Litkai Gergely - sport - életmódváltás

Litkai Gergely és Popovics Tamás személyiedző / Kép: Life1

Minden kezdeti siker hatalmas motivációt jelent a folytatáshoz, ezért egy komolyabb életmódváltáshoz érdemes szakértő támogatását kérni, aki nem csak a gyakorlatok helyes kivitelezésében, de az időpontok betartásában is sokat segíthet:

„Kevés olyan időtöltés van, ami ennyire hasznos, mint az edzés. Én mindenképpen javaslom a személyi edzővel való munkát, mivel inspiráló, megelőzi a sérüléseket, reális fejlődést garantál és biztosítja a felesleges szenvedés elkerülését. Főleg akkor igaz ez, ha valaki régen nem mozgott rendszeresen vagy nincsenek olyan alapjai, amikre jól tudna építkezni. Ha valaki nem mozog, az olyan lehetőséget szalaszt el, ami később nehezen pótolható, lemond egy olyan életminőségről, ami végső soron csak rajta múlik, és megfosztja magát attól, hogy amikor ez a későbbiekben számít, 60 vagy 70 felett, igazán uralni tudja az életét. Úgyhogy érdemes ezt megpróbálni.” – meséli Litkai Gergely, aki a saját motivációját a következőképp fogalmazta meg:

„Azt szeretném első sorban, hogy egészséges legyek, jobb legyen a mozgáskoordinációm, megelőzzem az olyan betegségeket, amik a stresszből vagy a mozgásszegény életmódból adódnak. Alkatilag nem vagyok egy Chris Hemsworth, aki fél év alatt Thorra gyúrja magát, nekem három év alatt sikerült előállítanom egy pólóban sem kellemetlen humoristát. Mivel minden hétvégén teljesítménytúrázom, fontos, hogy fejlődjön az állóképességem, és fájdalom vagy nagyobb megerőltetés nélkül tudjak megcsinálni egy 30-40 vagy akár 50 kilométeres túrát is.

Az edzésben az a jó, hogy az ember arra fókuszál, amit csinál, és a fejéből kiesnek a zavaró vagy idegesítő gondolatok. Arra tudok csak koncentrálni, hogy hány csípőemelés van hátra vagy még hány kör van az airbike-on. Erre az időre törlődnek a közéleti kreténségek, vagy ha eszembe is jutnak, távolinak és lényegtelennek tűnnek.”