Számtalan diéta, táplálkozási irányzat van, amelyek bizonyos alapelvek szerint egyes ételeket tiltólistára helyeznek, van azonban egy dolog, amelyben talán a legtöbb irányzat megegyezik: lehetőség szerint mérsékeld és csökkentsd a minimumra a cukorfogyasztást.

A cukor számos fajtája és formája ismert, a cukorfogyasztás mérséklése mégsem olyan egyszerű. Étkezési cukorként (szacharóz) a cukorrépából előállított répacukrot vagy a cukornádból előállított nádcukrot ismerhetjük. Ezekből több termék készül, például a kristálycukor, porcukor, kockacukor, illetve különböző édességek tartalmazhatják. Európában a répacukor előállítása a legolcsóbb, ezért ez a legelterjedtebb. Melegebb éghajlatú területeken a nádcukor az elterjedt, amit cukornádból állítanak elő, illetve ismert még a juharcukor, amit északi országokban a juharfa nedvéből nyernek. Kémiailag mindhárom cukorfajta teljesen egyforma, csupán a kiindulási növényekből a gyártás során megmaradó szennyezőanyagok okozzák a különbségeket.

Annak ellenére, hogy a cukornak számos fajtája és egyértelmű formája ismert, a hozzáadott cukrot tartalmazó ételekbe a kezdő életmódváltó bicskája könnyen beletörhet.

Aki ha nincs tisztában azzal, hogy pontosan milyen típusú ételekben lehet rejtett cukor, annak ellenére tartja biztos szinten a cukorbevitelt, hogy közben abban a hitben él, hogy egészségesen táplálkozik. A leggyakoribb rejtett cukrokat tartalmazó, egészségesnek vélt ételek közé tartozik a saláta öntet vagy szósz, édesített gyümölcsjoghurt, cukrozott aszalt gyümölcs, gyümölcslé, müzliszelet, reggelizőpehely, kenyérfélék, felvágottak és azok a light, vagy diétás élelmiszerek, amelyekben csak a zsírtartalmat csökkentették. A megoldás, hogy vásárlásnál minden kérdéses étel címkéjét ellenőrizzük.

A világ éves cukorfogyasztása napjainkban (2015) mintegy 180 millió tonna. Magyarország cukorfogyasztása évente 375-400 ezer tonna.

cukor - cukorfogyasztás - táplálkozás

Egyre divatosabb a cukrot természetesnek és ezáltal egészségesebbnek gondolt cukorhelyettesítőkkel kiváltani, mint például szirupokkal (agave, rizs, juhar), barna cukorral, nádcukorral, kókuszvirág cukorral, mézzel. Azonban ezek cukor- és energiatartalma többségében csak hajszálnyival, sok esetben azonban semmivel sem kevesebb, mint a cukoré, és a vércukorszintre tett hatásuk is hasonló a cukoréhoz. Táplálkozás-élettanilag hozzáadott cukorként kell rájuk is tekintenünk. A természetes cukor egyébként önmagában nem lenne gond. Szervezetünk sokféle tápanyagból állít elő cukrot és még az egyszerűbb, gyümölcsből származó cukrok is csak túlfogyasztás esetén okoznak gondot. A baj a hozzáadott cukrokkal van, melyek arra szolgálnak, hogy az átlagfogyasztónak megfelelő valódi ízbombát varázsolnak, akár rosszabb minőségű élelmiszerekből is. Jelenleg 50 grammban határozta meg a WHO a napi cukorbevitel maximumát, azonban az a céljuk, látva a rossz tendenciákat, hogy 25 gramm alá szoruljon ez az érték.

Mi történik a testeddel, ha a minimumra csökkented a cukorfogyasztást?

Attól függően, hogy milyen mértékű volt a cukor-, illetve szénhidrátfogyasztás, a szervezet különféle módon reagálhat az édes élvezetek megvonására, azt viszont számos kutatás alátámasztja, hogy szervezet hosszú távon meghálálja az odafigyelést.

Az első néhány kemény nap után, amit a megvonás miatt tapasztal a szervezet, csökken a vérnyomás, javulnak a testzsírszázalék eredmények, normalizálódik és kiegyensúlyozottá válik az inzulinszint, megszűnik a hirtelen cukor-éhség. A szervezet elkezdi feldolgozni, lebontani és cukorrá alakítani az összetett szénhidrátokat, hogy így nyerjen több energiát a tápanyagokból. A megvonás kezdetén tapasztalható fáradtság, ingerlékenység, esetleges fejfájás vagy lehangoltság rövid időn belül átalakul és egyenletes energiaszint, nyugalom és fokozott koncentrálóképesség figyelhető meg, hosszú távon pedig köszönhetően annak, hogy szervezet aktivizálja rejtett tartalékait, a test zsírégető üzemmódba lép és természetes mellékhatás lesz az optimális testsúly.

Fontos azonban megjegyezni, hogy az egészséges táplálkozásban nincsenek tiltott ételek, élelmiszerek, csak megfelelő arányok és mennyiségek. Éppen ezért figyelembe kell venni azt is, hogy az édesítőszerek használata akkor segíthet a legtöbbet, ha fogyasztásukra egy aktív, egészséges életmód mellett kerül sor, amelynek része az ésszerű, kiegyensúlyozott étrend és a rendszeres fizikai aktivitás.