Az életmódváltás leggyakoribb buktatói: így kerüld el őket!

életmódváltás - buktatók

Pedig papíron minden olyan egyszerűnek tűnik: csak be kell tartani az egészséges étrendet, rendszeresen időt kell szakítani az edzésre és a meditációra, csökkenteni a stresszt, fél évente-évente meg kell jelenni a kötelező szűrővizsgálatokon és már kész is – íme az egészséges életmód receptje.

Leírva persze minden egyszerűnek tűnik és betarthatónak is, mégis, pár nap után rendre elbukik benne az ember. Íme az életmódváltás leggyakoribb buktatói és néhány megoldási javaslat, hogy ezúttal valóban kitarts mellettük!

Túl szigorú vagy önmagaddal!

Legyenek a kitűzött céljaid reálisak! Ha eddig minden nap valamilyen feldolgozott, gyorséttermi ételt ettél ebédre, megterhelő átállni a mindennapi, otthoni főzőcskézésre. Valóban, ha eddig nem volt az életed része, sok idő és energia összeállítani a heti menüt, főleg, ha te készíted azt el.

Köss kompromisszumot magaddal: engedélyezz heti 1-2 elviteles étkezést, a többi napon pedig próbáld magad elkészíteni az ételt. A sűrű hétköznapokban valóban nehéz időt szakítani a főzésre, így javasoljuk, hétvégén tervezd meg, mit fogsz enni a következő héten, vásárolj így és amennyire lehet, próbálj előkészülni. Főzz le előre nagyobb adagokat (például levesből, ragus ételekből) és tárold a mélyhűtőben. Jó megoldás, ha a nagyobb zöldségeket, húsokat felszelve rakod el, így amikor főzésre kerül sor, időt spórolsz.

Ha eddig minden nap megettél egy csokit ebéd után, vagy megittál egy fél literes kólát, nem életszerű, hogy holnaptól egyáltalán nem nyúlsz ezekhez az ételekhez. Ezúttal is a fokozatosság a cél, hétről hétre csökkentsd az egészségtelen nassok bevitelét. Hasonló a helyzet a sporttal: amennyiben eddig egy métert sem futottál, nem valószínű, hogy pár hónap múlva már maratoni távokon állsz rajthoz. Nem csak nem életszerű, de veszélyes is, ha hirtelen erőteljes és mindennapos edzésnek veted alá magad. Kérd személyi edző segítségét, legalább az első hónapokban, aki segít a reális célok kitűzésében és abban is, hogy sérülésmentes legyen az edzésed. Ne feledd, az egészséges életmóddal a célod, hogy nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb legyél – ne legyen ez egy újabb stresszfaktor az életedben!

A tévhitek fogságában élsz

Számos, kiirthatatlannak tűnő tévhit kering az egészséges életmódról, az egyik például az, hogy az efféle étkezés rendkívül megterheli a pénztárcádat. Nos, ez tételesen nem igaz: ha például magadra főzöl, már többet spórolsz, mintha éttermekben, gyorskajáldákban vennéd meg a napi betevőt. Csak azért, mert egészségesebb ételekre váltasz, nem kell a világ másik végéről érkező superfoodokkal feltölteni a hűtődet. Valóban, az avokádó, a kókuszvíz, a goji bogyó, a különböző egzotikus gyümölcsök drágábbak, de minek vennéd azokat, amikor rengeteg helyi, szezonális alapanyag közül is választhatsz, amelyek legalább annyira értékesek, mint a meleg égövről származó társaik. Sőt: ami az asztalodra kerül, biztosan nem utazik hetekig, míg hozzád elér, így nagy valószínűséggel a szüretelése sem éretlenül történt. Válassz helyi, bio és évszaknak megfelelő vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag élelmiszert, így kíméled a pénztárcádat, a bolygót és az egészségedet is.

Egyetlen hiba után feladod

Ha ebéd után lecsúszott egy csoki, este tévézéshez felpattintottál egy üveg bort, zacskó csipszet, már el is könyvelted magadban: neked ez nem megy. És hagyod az egészet a fenébe, másnap már vissza is térsz a korábbi rossz szokásaidhoz. Pedig teljesen természetes, hogy az átállás nem megy egyik napról a másikra! Ha a szervezeted éveken, évtizedeken át egyfajta – egészségtelen – életmódhoz szokott, miért várod el magadtól, hogy a rossz szokások egy pillanat alatt felülíródjanak? A plusz kilóid sem egy hét alatt mentek fel, nem is egy hét alatt fognak leolvadni rólad. Hibázni emberi dolog, nem történt semmi katasztrófa ezzel az egy kilengéssel. Emlékezz erre és másnap, vagy már a következő étkezésnél térj vissza az egészséges alapanyagokhoz.

Természetes az is, hogy a közelgő ünnepek alatt, különböző társasági eseményeken nehezebb betartani a szabályokat, de ez ne szegje kedved! Kóstold meg azt a sütit, egyél a zsírosabb ételből is – a lényeg, hogy ügyelj a mértékre. A túl szigorú diéták éppen a fentiek miatt nem érnek sokat: ha hosszú heteken, hónapokon keresztül csak megvonod magadtól, amire vágysz, azzal csak nő a frusztráció és ha egyszer elszakad a cérna, könnyen előfordul, hogy jóval több, jóval nagyobb adag egészségtelen ételt eszel meg egyszerre, mintha időnként engedtél volna a kísértésnek. Ne gondolj bűnözésként az ételre, tiszteld a tested, igyekezz a lehető legjobban táplálni, figyelj a jelzéseire.

Nem tudod, hogy kezdj neki – és aztán hogyan folytasd

Bizony, az életmódváltás nem egyszerű. Az internetnek köszönhetően tengernyi információ áll rendelkezésre, ám nagyon könnyű elveszni is ebben a hatalmas információáradatban. Éppen ezért érdemes szakember segítségét kérve belevágni az életmódváltásba. Keress fel egy dietetikust (ha komolyabb egészségügyi problémával küzdesz, szakorvost is, emésztési bajok esetén például gasztroenterológust), aki személyre szabott tervet készít neked. Ő lesz az, aki nem csak hasznos tanácsokkal lát el, de biztos lehetsz benne, hogy neki köszönhetően a szervezeted számára legjobb úton indulsz el. A vele való rendszeres konzultáció pedig segít időről időre újra kalibrálni az étrendedet.

Hamar elveszted a motivációt

Ha bele is vágtál, ám a kezdeti sikerek után úgy érzed, megtorpantál a fejlődésben, könnyű feladni. Emlékezz rá, hogy a fogyásban, edzésben elért sikerek nem mindig lesznek teljesen egyértelműek. Lehet, hogy a mérleg nem mutat kevesebbet, de hidd el, attól, hogy odafigyelsz magadra, a tested számtalan változáson esik át: valószínűleg jobb a közérzeted, pihentetőbb az éjszakai alvásod, csökken a gyulladás a szervezetedben, javul az állóképességed, az emésztésed és így tovább. A következő szűrővizsgálaton, laboreredményen feketén-fehéren látszik majd, hogy sokkal egészségesebb vagy.

Ha úgy érzed, nehéz kitartani, keress magad mellé valakit, aki végig segít az úton: ez lehet egy közeli barát, akivel együtt sportolsz (ha megbeszéltétek, hogy találkoztok az edzőteremben vagy a pályán, kisebb eséllyel mondod le az edzést), a párod, akivel közösen készítitek az egészséges ételeket, vagy éppen a dietetikusod, orvosod, aki segít az étrend összeállításában és a rendszeres konzultációkon újabb és újabb célok kitűzésében lesz a segítségedre.

Az anyag összeállításában segítséget nyújtott: Pesti és Budai Gasztroenterológiai Centrum

Hirdetés

Hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj elsőként az újdonságokról!