Az alkohol az edzés folyékony szabotőre: így okozhat izomgyulladást

edzés - alkohol

Az alkoholfogyasztás megviseli az emberi testet, a legtöbben mégsem tudnak lemondani róla. Bár egy kis mennyiségű alkohol is pusztítja már a szürkeállományt, a teljes absztinenciát kevesen tudják tartani.

Nincs is gond a mértékletes ivással – kivéve, ha komolyabban sportolsz vagy szeretnél valódi eredményeket elérni. Az alkohol a fizikai teljesítőképességedre is hatással van. Elmondjuk hogyan.



Miután az év utolsó egy hetében az emberek többsége bejgli- és alkoholtúladagolást szenvedett el, az új év első hónapja tökéletes tesztidőszak arra, hogy milyen is szeszes italok nélkül élni.

A január évek óta a szárazságról szól, már ami az alkoholfogyasztást illeti: ilyenkor úgysincs annyi összejövetel, ami bűnbe eséshez vezet, és még az újévi fogadalmak is nagyon frissek. Korábban már részletesen írtunk arról, hogy milyen pozitív hatásokat tapasztalhatsz az alkohol elhagyása után, most pedig egy konkrét területre fókuszálunk: miként hat az edzésedre az alkohol. Elöljáróban annyit elárulunk, nem pozitívan.

Csipkerózsika sem az alkohol miatt szendergett olyan sokáig

Talán annyira meglepő az a kijelentés, hogy az alkohol megviseli az emberi testet, mint ha azt árulnánk el, hogy egy Tarantino filmben szinte mindenki meg fog halni a történet végére. A fejfájáson, gyomorégésen, émelygésen túl azonban komolyabban is megviseli a szervezetet. Ahogy arról korábban írtunk, az alkohol negatívan hat az alvás minőségére. Az alvás azonban elengedhetetlen része az ember napjának, ilyenkor heveri ki ugyanis a mentális megterhelést a reggeli dugótól az idegesítő főnökig, valamint a fizikai kihívásokat és sportolást. Az alvással töltött órák alatt regenerálódik a szervezet, ami elengedhetetlen a memória megfelelő működéséhez, az elegendő energiához és az izom fejlődéséhez.

Széles körben elterjedt vélekedés, hogy az alkohol segít elaludni, például, ha valami nyomja a szívünket, szomorúak vagy stresszesek vagyunk. Azonban az élet nagy gondjaira és a belőlük következő alvásproblémákra nem megoldás lefekvés előtt ledönteni egy kupicával, sőt. Alkoholfogyasztás után a máj keményen dolgozik, hogy lebontsa a betermelt szeszt, ami megzavarja a REM fázisokat és a mélyalvást, ami nélkülözhetetlen a regenerálódáshoz.

A nagy mennyiségű alkoholfogyasztás ráadásul károsíthatja a bél- és májműködést, ezáltal az egész testben gyulladásokhoz vezet.

Így hat az edzésedre az alkohol

Amellett, hogy rosszul érzed magad az alváshiány miatt, az is feltűnhetett, hogy az egész tested fáj, érzékeny, duzzadt vagy a szokásosnál érzékenyebb a fájdalomra.

Az akut alkoholfogyasztás közvetlen hatásai közé tartozik a mozgáskoordináció csökkenése, az egyensúlyzavar, a késleltetett reakció és így tovább. Ez nemcsak az edzés minőségét vagy a sportesemény élvezeti értékét csökkenti, de növeli a sérülések kockázatát is.

Az aerob teljesítmény (értjük ezalatt például a kardió centrikus tevékenységeket, mint a futás, a tempós gyaloglás és a kerékpározás) a laktát-anyagcsere miatt is csökkenhet: ilyenkor a szervezet eltávolítja a véráramból a sportolás melléktermékeként termelődő laktátot, és üzemanyagként használja azt. Az alkoholfogyasztás hatására megnövekszik a laktát a szervezetben, ami fáradtsághoz, valamint az erő- és izomteljesítmény csökkenéséhez vezet.

Ha folyamatosan gyulladással a szervezetedben edzel, akkor fokozott fáradtságot, csökkent teljesítményt, levertséget és izommerevséget tapasztalhatsz. Ilyenkor fontos, hogy ahelyett, hogy tovább nyomnád az edzést, inkább figyelj arra, mit üzen a tested, és ha kell pihenj, illetve hagyd el az alkoholt.

Mit tegyél, ha nem lehet nemet mondani?

Először is azt tanácsoljuk, hogy próbáld ki, milyen egy hónapig alkohol nélkül. Meglátod, sokkal könnyebb kibírni, mint azt elsőre gondolnád, és sokkal jobban is érzed majd magad tőle. Ha komolyan sportolsz, ez különösen igaz.

Vannak olyan alkalmak, amikor mégis megkerülhetetlen az alkoholfogyasztás. Ilyenkor figyelj, hogy megfelelő mennyiségű vizet igyál a szesz mellé, hogy hidratált maradj: a legjobb, ha minden pohár alkohol mellé megiszol egy pohár vizet.

Emellett próbálj meg úgy időzíteni, hogy az utolsó pohár alkohol és a lefekvés között teljen el pár óra, így a testednek lesz ideje lebontani az alkoholt.

Igyekezz megfelelő mennyiségű és minőségi alvással feltöltődni, illetve végszükség esetén olyan gyulladáscsökkentő eszközöket használni, mint például a masszázs guriga, mivel az ilyen eszközök serkentik a véráramlást és ellazítják az idegrendszert.

Hirdetés

Hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print