A tesztoszteron egy úgynevezett “szuper hormon”, amely a szervezet valamennyi szervére, szövetére hatással van. Alacsony tesztoszeronszint esetében éppen ezért károsodik többek között az ér-, ideg-, izom-, illetve a csontrendszer is. Mindezek következtében kialakulhat merevedési zavar, érelmeszesedés, izomtömeg csökkenés, csontritkulás, fáradékonyság, ingerlékenység, meg nem értettség, szellemi- és fizikai teljesítmény csökkenés és változik a szervezet zsír eloszlása is, elsősorban a hasi zsírmennyiség aránya nő.

Jól látható, hogy habár az alacsony tesztoszteronszint egyik, talán legismertebb következménye a szexuális vágy visszaesése, ez a hiányállapot okozhat mentális, érzelmi és számos fizikai tünetet is, amellyel érdemes minél korábbi stádiumban foglalkozni.

A tesztoszteronszint minimális csökkenése 30 éves kor után egy természetes folyamat, életmódoddal, mindennapos szokásaiddal viszont ezt jelentősen befolyásolhatod.

Nézzük, melyek azok a leggyakoribb rossz szokások, amelyek negatív hatással lehetnek tesztoszteronszintedre!

Ez is érdekelhet: A tesztoszteronszint csökkenése – 5 figyelmeztető jel, hogy fogy az üzemanyag

1.Túlzott alkoholfogyasztás

A túlzott alkoholfogyasztás számos negatív hatása mellett többek között a tesztoszteronszintet is negatívan befolyásolja, mert a máj nem képes az ösztradiolt elimnálni.

Tipp: A cukros italok és a sör helyett válassz inkább alkalomszerűen vörösbort.

2.Helytelen táplálkozás, táplálkozási anomáliák

A helytelen táplálkozás és az elhízás is állhat az alacsony tesztoszteronszint hátterében, illetve az elhízás miatt a hormon szintje még továb csökenhet. Mindezek együttes hatása járhat továbbá magas vérnyomással és magas koleszterinszinttel is.

Tipp: Ha a tesztoszteronszint csökkenése mögött a helytelen táplálkozás áll, érdemes dietetikus tanácsát kérni a helyes étrend összeállításához, de általánosságban elmondató, hogy a tojás, a fehér és vörös húsok, a halak, és a tejtermékek kiváló fehérjeforrások; a telítetlen zsírok és az olyan zöldségek, mint például a brokkoli, karfiol, kelbimbó előnyös egészségügyi hatásokkal bírnak és az is, hogy érdemes a változatosságra, a teljességre törekedni.

3.Alváshiány

A nem megfelelő minőségű és mennyiségű alvás szintén negatívan befolyásolhatja a tesztoszteronszinted.

Tipp: Igyekezz legalább napi 7 óra alvást biztosítani szervezeted számára.

Ez is érdekelhet – Hogyan legyél az alvás nagymestere?

4.Túlzásba vitt edzés

A pihenőnapok megléte és az ideális edzésidő több okból is kiemelten fontos a szervezeted számára. A regenerálódás mellett a tesztoszteronszint csökkenésére is hatással lehet a túledzés, a túlzásba vitt edzésszám és edzéshossz. A minőségen legyen a hangsúly a mennyiség helyett.

Ez is érdekelhet: A legrosszabb, amit tehetsz, ha fals ideálokat követsz

5.Tiltott testépítő szerek használata, egyes gyógyszerek mellékhatásai

A tiltott testépítő szerek rendszeres használata következtében és egyes gyógyszerek mellékhatási miatt is fokozódhat a tesztoszteronszint csökkenése.

30 éves kor után a tesztoszteronszint minimális csökkenése egy természetes folyamat, amelyet többek között a fenti életmódbeli szokások tovább erősíthetnek. Mivel a tesztoszteronszint csökkenésének hátterében hormonzavarok és egyéb betegségek, genetikai eltérések is állhatnak, mindenképpen érdemes szakorvoshoz fordulni. Az alacsony tesztoszteronszint tünetei nem csak rád, de környezetedre, magánéletedre és munkádra is hatással lehetnek, ezért érdemes ezt a lépést minél hamarabb megtenni.