5 szokás, amin a home office sikere áll vagy bukik

home office - siker - hatékonyság

A home office és a lokációt tekintve rugalmas munkavégzés a legtöbb munkahelyen mindössze egy távoli álom volt egészen addig, ameddig az elmúlt két év meg nem mutatta, hogy a távmunka is lehet hatékony.

Az otthoni produktivitás viszont nem magától értetődő, könnyen kicsúszhat ugyanis a gyeplő a kezed közül, ha nem fektetsz le bizonyos szabályokat a hatékonyság megtartása, illetve a kiégés elkerülése végett.

A home office kívülről felhőtlennek tűnik, de a valóságban közel sem az

Mára tudjuk, hogy annak az érzése, hogy a munkanapnak soha nincs vége, a magány, az elszigeteltség, a zavaró tényezők és a Zoom-fáradtság mind valós kihívások, amelyekkel viszont közel sem lehetetlen megküzdeni.

Felkelsz, felkapod a laptopot és kezdetét veszi egy 10, 12, olykor 14 órás menet a laptop – család – magánélet tengelyen, ahol ideális esetben mindenre jut idő a munkától kezdve a gyerekeken át egészen az egészséges táplálkozásig.

Az ideális napi rutin kialakítását viszont általában stressz, rosszabb esetben kiégés előzi meg, amelyet határozott szabályokkal lehet hosszú távon is fenntartható mederbe terelni.

Munka üzemmód

A munka és a magánélet elválasztása sokszor a hétköznapokban is nehezen megy, hát még egy olyan helyzetben, ahol nemcsak a munkaidőt, de majdhogynem az egész napot otthon töltöd. Azzal, hogy a kettő fizikailag is egy térbe csúszik, nehéz megtartani az arányokat, épp ezért jó, ha előre eldöntesz két dolgot: mikor és hol dolgozol. Ez ugyanis azt az üzenetet közvetíti az agy számára, hogy a munkanapnak van eleje és vége.

Felesleges feladatok

A valaha volt legkedvesebb főnököd otthon egy papírcetli lesz: az intellektuálisan könnyen és egyszerűen kezelhető papír, rajta a három legfontosabb aznapi feladattal finoman, de folyamatosan jelezni fogja, hogy az időt mindig a legfontosabb pontokra fordítsd.

Zavaró értesítések

Az otthoni munkavégzésnél még fontosabb, hogy betarts bizonyos szabályokat. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy kapcsold ki az értesítéseket a telefonon és a számítógépen se legyél bejelentkezve a Facebookra. Sokkal jobban el fogja vonni a figyelmed, és ha ide-oda kapcsolgatod az agyad a munka és a szórakozás között, biztosan semmivel sem fogsz végezni, miközben igazából nem is érzed jól magad. A beérkezett üzenetek, folyamatos értesítések garantáltan kisiklathatják a hatékonyságod és a munkanapod.

Érdemes blokkokban gondolkodni, például minden óra elején ellenőrizni az emaileket és az értesítéseket, két blokk között pedig elmerülhetsz a koncentrációt igénylő munkafolyamatokban.

Rendszeres szünet

Tudatosan tervezd be a szüneteket. Nincs azzal semmi baj, ha home office mellett épp a nap közepén mosol egyet, de ne hagyj félbe egy emailt, mert épp akkor eszedbe jutott, hogy már napok óta halmozódik a szennyes. Legyenek rendszeres szüneteid, amikor csinálsz magadnak egy teát, kávét vagy sétálsz egyet a ház körül. A mozgás felfrissít, így nem fogsz beálmosodni még délután sem. Az sem gáz, ha akár lefekszel pihenni. A mai vállalati kultúrában rémesen alulértékelik a sziesztát, és bár az irodában tényleg nehezen kivitelezhető, hogy szundíts egy kicsit, egy 20-30 perces power nap csodákra képes: újraindítja az egész rendszert, energikusabb leszel, ráadásul jót tesz a kreativitásnak és javítja a problémamegoldó képességet is.

Megbízható rutin

A hatékonyság a megfelelő felosztáson is múlhat, ami az otthonról dolgozó emberek létfontosságú szokása. Ha eddig reggel fél hatkor kellett kelned, mert messze van a munkahelyed, akkor most használd ki, hogy megspórolod az ingázással töltött időt, és csak néhány lépést kell tenned az irodáig. Ez azonban nem jelenti azt, hogy addig kéne aludnod, ameddig csak bírsz. Állítsd be ébresztőt egy reális időpontra – aludd ki magad, de ne legyen túl későn, és tartsd magad ehhez minden nap. Ahogy felkelsz ne ülj azonnal a gép elé. Azért mert az ágyad és az íróasztalod közötti távolság jelentősen lerövidült, még nem jelenti azt, hogy azonnal dolgoznod kéne. Nyújts egyet, tegyél egy kört, használd ki az időt és készíts egy egészséges reggelit, ami energiával tölt fel.

A munkaidő végére használhatod a vizualizáció technikáját is, képzelj el egy fiókot, amibe belehelyezed a munkád, majd csukd be és aznap már ne nyisd ki újra. Nem könnyű kilépni egy olyan virtuális világból, ahol mindenki folyamatosan elérhető, ez viszont egyenes út a kiégéshez, különösen ha otthonról dolgozol.

Az otthoni munkavégzésnek természetesen számos jó és rossz oldala is van. Az emberek többsége, akik ezt sikeresen végzik, a hála és az elfogadás állandó egyensúlyát használják az előnyök és hátrányok tekintetében: az autonómiát és a szabadságot ünneplik, ennek megfelelően pedig elfogadják a társadalmi korlátokat.

Katonai strapabírás, döbbenetes teljesítmény: társ az új kerékvágáshoz

Hirdetés

Hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print