Így döntsd el, hogy reggel, napközben vagy este indulj edzeni!

Edzés - időpont - hatékonyság

Az egyik talán legmegosztóbb kérdés az edzés ütemezéséhez és hatékonyságához kapcsolódik. Vannak, akik a reggeli frissítő edzésre esküdnek, míg mások egy-egy stresszes nap lezárását nem tudják kiadós testmozgás nélkül elképzelni. Így tulajdonképpen akár ugyanabban az edzőteremben is kialakulhat több törzsközönség anélkül, hogy valaha is találkoznának egymással.

A legtöbben viszont nem az edzés hatékonysága vagy hatásai miatt, hanem a különböző kötelezettségekhez alkalmazkodva próbálják beilleszteni a rendszeres mozgást a mindennapi rutinba. Hogyan befolyásolják az edzés minőségét a különböző napszakok? Hogyan alakul az egyéni biológiai óra? Hogyan lehet a testzsírszázalék csökkentését elősegíteni és hogyan hat az alvásminőségre a késői testedzés? Elengedhetetlen kérdések az edzésterv optimalizálásában, ehhez hoztunk most néhány hasznos tippet, amelyek rávilágíthatnak a különböző időpontok előnyeire.



Edzés reggel

A reggeli időpontra időzített edzések előnyei leginkább pszichológiai jellegűek: a British Journal of Sports Medicine 2019-ben készített tanulmánya szerint a reggeli edzés javítja a figyelmet és a koncentrációs képességet, a vizuális tanulást és pozitív hatással van a gyors döntéshozatal képességére is. Az International Obesity Journal című tanulmány továbbmegy azzal a megállapítással, miszerint azok az emberek, akik a korai órákra időzítik a testedzést, egész nap egészségesebb ételeket választanak. A pszichológiai hatások mellett természetesen számos pozitív élettani hatása is van annak, ha sporttal indítod a napod. Ha pedig az edzés célja leginkább az általános egészség megőrzése vagy a súlycsökkentés, akkor szerencséd is van: a reggeli edzésekről ugyanis kimutatták, hogy segítik a vérnyomás szinten tartását és javítják az alvásminőséget.

Edzés napközben

Ha túl elfoglalt vagy ahhoz, hogy kora reggel eljuss az edzőterembe vagy erősebb késztetést érzel a szundi gomb megnyomásához, akkor sincs minden veszve. Jó hír ugyanis a napközbeni edzés szerelmeseinek, hogy mind a testhőmérséklet, mind a vércukorszint általában a nap közepén tetőzik, miután egy vagy két étkezés már megtörtént, ez pedig növeli a teljesítőképességet. A Journal of Strength and Conditioning által végzett kutatás több okot talált a délutáni edzések napi rutinba történő beépítésére: megfigyelték, hogy hatékonyabb az edzés azoknál az embereknél, akik délutánra időzítették a testmozgást, emellett pedig alacsonyabb erőfeszítést észleltek, azaz a gyakorlatokat kevesebb erőfeszítéssel és nagyobb hatékonysággal tudták végrehajtani.

Edzés este

Ha nem veszel magadhoz semmilyen koffein tartalmú kiegészítőt, akkor valószínűleg nincs gondod az esti edzés utáni alvással, illetve ennek minőségével. A The Physiological Society által készített tanulmány megállapította, hogy este 19:00 és 20:00 óra között az edzések nem csak az alvás minőségére vannak pozitív hatással, de az esti vacsora utáni vágy is jelentősen csökken. A tanulmány emellett rámutatott arra is, hogy míg a reggeli órákban a szív- és érrendszer hatékonysága és az állóképesség, úgy az általános teljesítmény inkább a későbbi órákban volt nagyobb.

Az edzéshez ideális idő tehát nem csak az egyéni biológiai órától, de a személyes céloktól is függ, amelyeknek hatékonyságát nem csak az edzésterv, de az edzés időzítése is befolyásolhatja. Ami pedig napszaktól függetlenül örök igazság: az elvégzett edzés még mindig jobb, mint az kihagyott edzés.

Hirdetés

Hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print