Az előző cikkben az immunrendszer működését befolyásoló tényezőkkel foglalkoztunk. Mivel ahhoz, hogy az immunrendszer hosszú távon megfelelő védelmet tudjon biztosítani szervezetünknek, a kiegyensúlyozott táplálkozás elengedhetetlen, így most azt nézzük meg, hogy melyek azok a tápanyagok, amelyek rendszeres fogyasztásával könnyen kialakítható a változatos étrend.

Gyümölcsök

gyümölcs

Joghurthoz, müzlihez, süteményhez is lehet gyümölcsöt adni

Bár gyakran hangoztatjuk a gyümölcsfogyasztás fontosságát, mégis kevesen esznek napi rendszerességgel gyümölcsöket, különösen igaz ez a férfiakra. Tény és való, hogy a téli időszakban szűkebb a választék, de ilyenkor érdemes fagyasztott gyümölcsöket fogyasztani. A legtöbb tartósító eljárástól ódzkodnak az emberek, miközben a fagyasztott termékek gyakran még több vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, mint a nyers változataik, hiszen tökéletesen megőrzik ezzel az eljárással a termékek az értékes összetevőiket. Ne feledkezzünk meg az olajos magokról és a belőlük készült hidegen sajtolt olajok rendszeres fogyasztásáról sem, hiszen értékes többszörösen telítetlen zsírsavakat, E-vitamint, szelént és magnéziumot is tartalmaznak.

Tipp: Aki nem szereti magában a gyümölcsöket, számára ajánlott joghurthoz, müzlihez, süteményekhez adni.

Zöldségek

A zöldségekre is az igaz, hogy törekedjünk a változatosságra, mind íz-, mind színvilágban. A piros, a zöld, a sárga zöldségek más-más színanyagot tartalmaznak, és a szervezetünkben kifejtett hatásuk is eltérő. Itt sem lehet azt mondani, hogy csak a paradicsom vagy csak a sárgarépa fogyasztása ajánlott, hanem arra kell törekedni, hogy minél többféléhez hozzájusson a szervezetünk, ezáltal lesz egészséges, és végső soron még az immunrendszerünk működését is támogatjuk.

Tipp: Nem csak salátaként lehet zöldséget fogyasztani, készíthetünk belőlük turmixokat, leveseket, püréket, felfújtakat.

Fehérjék

Muszáj megemlíteni a fehérjéket is, ha az immunrendszer megfelelő működéséről beszélünk. Egyrészt minden fő étkezésnek célszerű állati eredetű fehérjét tartalmazni, így húsokat, halakat, tejterméket, tojást is, hiszen nem csak izmok építése szempontjából szükségesek, hanem az immunrendszerünk működése szempontjából is elengedhetetlenek. Emellett pedig fontos kiemelni a tejtermékekben jelen lévő probiotikumok szerepét is, melyek hozzájárulnak az egészséges bélflóra fenntartásához, ezáltal nagymértékben segítve az immunrendszer megfelelő működését.

Tipp: Annál több probiotikus hatású baktériumot tartalmaznak a joghurtok, minél közelebb vagyunk a gyártás időpontjához.

Gabonák

teljes kiőrlésű

Azt a kenyeret tekintsük teljes kiőrlésűnek, ami legalább 50%-ban tartalmaz teljes kiőrlésű lisztet!

A hagyományos rizs és burgonya köret helyett érdemes kipróbálni bulgurt, kuszkuszt, kölest, quinoát, hajdinát és egyéb alternatív gabonaféléket. Fehér kenyér és pékáruk helyett válasszunk rostban gazdagabb teljes kiőrlésű változatot, melyről higgyük el, hogy nem rossz ízűek, csak meg kell találni a nekünk megfelelőt. A rost dús táplálkozás egyrészt rendszeressé teszi az emésztést, tovább biztosít teltség érzetet és ráadásul elősegíti a jótékony baktériumok szaporodását az emésztő rendszerünkben, így ismét visszakanyarodtunk az immunrendszer segítéséhez.

Tipp: Azt a kenyeret tekintsük teljes kiőrlésűnek, ami legalább 50%-ban tartalmaz teljes kiőrlésű lisztet!

Összességében tehát megállapíthatjuk, hogy nincs titok az immunrendszer erősítésében. Ha odafigyelünk az életmódunkra, megtanuljuk a stresszt kezelni, nem dohányzunk, nem fogyasztunk sok alkoholt, akkor minden környezeti hatást a lehető leginkább az immunrendszerünk szolgálatába állítottunk, így az egészséges testben erős immunrendszer elve fog érvényesülni.