Ezt a mondatot azonnal felejtsd el a munkahelyeden

vezető 7 ember

Az önreflexió és az önismeret képessége kulcsfontosságú tényezők a magánéletben éppúgy, mint a karrierépítés során, de nem a sajnálom a legjobb módja annak, hogy ezt kifejezd – mondja a világ egyik legjobb üzleti iskolájának tartott Wharton professzora.

Maurice Schweitzer úgy véli, habár ez a kifejezés törődést és empátiát fejez ki, gyakran nem ez a leghatékonyabb módja a felelősségvállalásnak – különösen nem a munkahelyen.

„A bocsánatkérés egy nagyon kedves dolog, de egyben lefelé mutató helyzetbe is hozhat minket”

– mondta Schweitzer a CNBC kérdésére hozzátéve, hogy nem mérvadó, nem magabiztos, és néha az emberek erősebbnek tűnnek, ha nem kérnek bocsánatot, de ez nem azt jelenti, hogy bárki következmények nélkül átháríthatja a felelősséget.

A szakértő szerint a probléma az, hogy a „sajnálom” vagy a “bocsánat” szavak akkor a leghasznosabbak, ha olyasmit tettél, ami közvetlenül érint egy másik személyt, egy konfliktusos helyzetben átváltoztathatják a másik felet az együttműködésre, a munkahelyen viszont a hibák általában nem járnak ilyen személyes hatásokkal. Miért kérnek bocsánatot a legtöbben egy munkahelyen? Határidők elmulasztása, elírás, számítási hibák…

Ha nem a tervek szerint alakul valami a munkahelyen, két dolog fontos: a határozott kommunikáció és a felelősségvállalás. Ezek egyikére sem alkalmas a bocsánat kifejezés, ehelyett sokkal célravezetőbb például a következő: vállalom a felelősséget és a következőképp tervezem a helyreállítást – mondja Schweitzer.

Ez is egy bocsánatkérés, de anélkül ismeri el a hibát, hogy szükségtelen sebezhetőséget, esetleg önbecsmérlést közvetítene a kollégák felé. Ehelyett határozottságot és konstruktív gondolkodást mutat.

Egy másik helyzetben, amikor nem akarsz kifejezetten bocsánatot kérni működhet például a sajnálom, hogy késtem helyett ugyanúgy a köszönöm a türelmet, ami szintén elismeri a pontatlanságot, de teljesen más színbe helyezi a történetet.

Schweitzer szerint a kulcs az elszámoltathatóság gyakorlása, miközben olyan megoldásokat javasolsz, amelyek segíthetnek előrelépni, ahelyett, hogy a múlt hibáira irányítanák a figyelmet. Ritkább lesz az esélye annak, hogy összezavarod magad, miután hibáztál – ami még több hibához vezethet –, és mások szemében is magabiztosabb, megbízhatóbb lesz a fellépésed.

Ezzel enyhítheted a maximalizmus és az elvárások miatt érzett nyomást is, hiszen bármennyire is törekszel a tökéletességre, a hibák elkerülhetetlenek. Ha pedig átfordítod az emiatt érzett nyomást egy magabiztos fellépésre és tanulsz a hibákból, amikor valóban megtörténnek, az előre vihet nem csak téged, de a csapatod is.

Hirdetés

Hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print