Hogyan hat a méregtelenítés, tisztítókúra vagy a böjt a fizikai teljesítőképességre?

fizikai teljesítőképesség

Megérkezett a tavasz, a frissesség és megújulás, ezzel egyidejűleg a szervezetünk tisztításának is az időszaka. De miért is van szükség a szervezetünk méregtelenítésére és hogyan hat ez a változás a teljesítőképességre, fizikai erőnlétre és a megszokott sportolási szokásainkra?

A mindennapokban elfogyasztott táplálékokkal, folyadékokkal, de még a levegővel is nagy mennyiségű méreganyagot juttatunk a szervezetünkbe. A legtöbb étel és ital tartalmaz valamilyen vegyszert- mesterséges színezékeket, tartósítószert, ízfokozót, ezért nem árt, ha időnként úgynevezett méregtelenítő, tisztítókúrát tartunk elősegítve ezzel szervezetünk regenerálódását.

Körültekintően kiválasztva, saját szervezetünket, fizikai állapotunkat figyelembe véve, a méregtelenítés, a különböző tisztítókúrák lehetőséget nyújtanak arra, hogy a testünkben lezajló folyamatokba intenzíven bekapcsolódva tehermentesítő, tisztító és regeneráló hatásokat fejtsenek ki.

A körültekintően kiválasztott méregtelenítés előnyei:

  • Erősödik az immunrendszerünk.
  • Normalizálódik a testtömegünk és több energiához is jutunk.
  • Enyhülhetnek, esetleg meg is szűnhetnek ízületi, emésztési és gyomorproblémáink.

Sokan úgy képzelik, hogy a méregtelenítés egy megterhelő, különböző lemondásokkal járó hosszadalmas folyamat. Valójában számtalan méregtelenítő módszer áll a rendelkezésünkre, melyek többsége nem igényel nagyobb erőfeszítést, épp ellenkezőleg, kellemes közérzetet biztosítanak, a méregtelenítés pedig egy rövidebb időszak, amit esetenként meg lehet ismételni, de nem szabad összekeverni a hosszú távra kialakított étrenddel.

A méregtelenítés veszélyei az edzésre:

1.Túl hosszú ideig tartó tisztítókúra

A tisztítókúra és egy hosszú távra kialakított étrend nem ugyanaz. Az ilyen méregtelenítő folyamatokat maximum néhány napig, esetleg egy-egy hétig szabad folytatni, különben könnyen kialakulhat valamilyen hiányállapot a szervezetben.

2.Túl kevés folyadék

Ne feledkezzünk meg a vízfogyasztásról! Napi 2-3 liter folyadékot egyébként is ajánlott meginni, főleg, ha aktívan sportolunk, de ilyenkor kiemelten kell a megfelelő napi folyadékmennyiségre odafigyelni, ahhoz, hogy a tisztítókúra folyamata kielégítő mértékű legyen. Én személy szerint a mindennapi folyadékbevitelre a Vízbolt.hu termékeit fogyasztom.

3.A szervezet túlterhelése a méregtelenítés alatt

Tisztában kell lennünk azzal, hogy a különböző méregtelenítő folyamatok hatására fizikai teljesítőképességünk csökkenhet. Ilyenkor nem szabad túlterhelni, „túledzeni” magunkat, hagyni kell időt testünk számára a regenerálódásra. Az esetlegesen gyengébb teljesítőképesség miatti helytelenül végzett gyakorlatok pedig akár még sérülésekhez is vezethetnek.

Czanik Krisztián

Fotó:Nagy Lajos Zoltán, Ruha:Columbia

Azt viszont tudnunk kell, hogy azok a táplálkozásterápiás szabályok, melyek az energiafelvételt nullára állítják (teljes böjt) vagy erősen szabályozzák (módosított böjt), csak meghatározott ideig alkalmazhatóak. Ezen időszak alatt az anyagcsere- folyamatokban jelentős változások jönnek létre. Az energiát a szervezet csak a raktározott zsírból szabaddá váló zsírsavak oxidációjával nyerheti, így a szervezet teljesítőképessége akár még növekedhet is. Tehát nem kell attól tartanunk, hogy a túlzott nélkülözéstől szenvedni fogunk és nem tudunk dolgozni. Sőt, állítsunk össze komplex mozgásprogramot, de csak olyat, amelyről biztosan tudjuk, hogy fizikai kondíciónk és edzettségi állapotunk is megengedi, de ezt csakis szakértővel történő konzultáció után tegyük! Nyugodtan forduljunk kérdéseinkkel dietetikushoz és hozzáértő, tapasztalt személyi edzőhöz!

Hirdetés

Hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print