A reggeli sport csökkentheti a rák kialakulásának kockázatát – egy osztrák-spanyol kutatás szerint

Korábbi kutatások is kimutatták már, hogy a rendszeres fizikai aktivitás kimutathatóan csökkenti a rák kialakulásának rizikóját. Az azonban eddig nem volt világos, hogy vajon a napszak ebben szerepet játszik-e. 

Tetszett? Oszd meg másokkal is!
  • 7
    Shares

hirdetés

egészség - prevenció - sport

Korábbi kutatások is kimutatták már, hogy a rendszeres fizikai aktivitás kimutathatóan csökkenti a rák kialakulásának rizikóját. Az azonban eddig nem volt világos, hogy vajon a napszak ebben szerepet játszik-e. A szakértők eredményeiket az International Journal of Cancer című tudományos lapban mutatták be.

Jakob Weitzer és Kyriaki Papantoniou, a Bécsi Orvosi Egyetem epidemiológiai részlegének munkatársai a barcelonai Pompeu Fabra Egyetem, valamint Manolis Kogevinas és Gemma Castano-Vinyals, a barcelonai Globális Egészségügyi Intézet (ISGlobal) munkatársainak közreműködésével azt az elméletet vizsgálták, hogy a reggeli órákban végzett sport nagyobb mértékben csökkenti-e a prosztata- és a mellrák kialakulásának kockázatát, mint a más időpontokban végzett testedzés.

hirdetés
hirdetés

Az elmélet egy kísérleti vizsgálat eredményein alapult, mely szerint a délután vagy este végzett fizikai tevékenység eltolhatja a melatoninritmust. A melatonin nevű hormont az emberi test főként este termeli, egyes tanulmányok összefüggésbe hozták a rák rizikójának csökkenésével.

Egy többesetes kontrollvizsgálat során 2795 személy részvételével figyelték meg közelebbről a jelenséget. Kimutatták, hogy a sport prosztata- és mellrák ellen védő hatása akkor a legnagyobb, ha a testmozgást reggel 8 és 10 óra között végzik. Érdekesség, hogy férfiaknál hasonló hatás mutatkozott az este 7 és 11 óra között végzett mozgás esetén is.

A résztvevők kronotípusa – tehát az, hogy főként reggel, vagy inkább este aktívak – befolyásolta az eredményeket. Ezek szerint a reggeli sport különösen azokra van jó hatással, akik úgynevezett éjszakai baglyok.

hirdetés

“A testmozgás időpontja nyilvánvalóan hatással van a nemi hormonok és a melatonin termelődésének ritmusára és a tápanyagcserére is” – összegezték a szakértők.
(MTI)

hirdetés
hirdetés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!
  • 7
    Shares

Előző cikk Drasztikus csökkenés - a pandémia nem kímélte Hazard, Messi és Griezmann futballpiaci értékét sem
Következő cikk BMW X8 - Friss kémfotók a BMW legújabb csúcsmodelljéről