Összeszámoltad már valaha, hogy a nap 24 órájából mennyi időt töltesz okostelefonod képernyője előtt? Kutatások szerint egy átlagos felhasználó naponta 110 alkalommal néz rá okostelefonja képernyőjére, a felhasználók egyharmadának az első dolga reggel az értesítések megtekintése és a legtöbben bekapcsolt készülékkel az ágyuk mellett alszanak. Sokkoló eredmények, amelyek után érdemes egy gyors önellenőrzést tartani.

Az elmúlt egy évtized alatt alapjaiban változtak meg a kommunikációs szokások. A mobiltelefonok megjelenése elérhetővé tette, hogy szinte bárhol, bármikor elérd, akit szeretnél. A közösségi média világa új dimenzióba helyezte a társas kapcsolatokat, az okostelefonok elterjedésével pedig nem csak egy készülékben áll rendelkezésre kommunikációs eszköz, GPS, egészség kalkulátor, pénzügyi asszisztens, a digitális tartalomgyártás teljes kelléktára, de lassan a legegyszerűbb, mindennapi tevékenységeket is az okostelefonra bízzuk.

A bizalom, az azonnali reakcióidő, a közösségi média által igényelt állandó visszacsatolás és a valóságból való instant kilépés lehetősége nagyon könnyen függőség kialakulásához vezethet, melynek nem csak mentális és fizikai tünetei lehetnek, de hatással van az emberi kapcsolatokra és a teljesítményre is. Természetesen ahogyan nem minden alkoholfogyasztás vezet alkoholizmushoz, úgy nem minden okostelefon használatot igényelő tevékenység okoz feltétlenül függőséget. Íme, viszont öt jel, amelyre érdemes figyelni:

Féltékenység, intimitás hiánya a kapcsolatodban

Együtt, egy térben, egy lakásban, de külön virtuális valóságban élitek mindennapjaitokat? Ha a „mézeshetek” után, amikor csökken az érdeklődés intenzitása inkább a könnyebb utat választva visszatér mindenki a külön online világába, az biztos melegágya lehet a féltékenységnek, kommunikációs problémáknak, félreértéseknek és végül az elhidegülésnek is.

Miért nem veszi fel? Miért van kikapcsolva? Miért nem válaszol azonnal, hiszen látom, hogy olvasta?

Számtalan kérdés, ami ismét bizalmatlanságot, sértődést és haragot szülhet. A másik probléma, hogy mivel elvileg mindig mindenki elérhetővé vált az okostelefonoknak köszönhetően, nehezen toleráljuk, ha valakit nem tudunk elérni. Az sem ritka, hogy komoly (szeparációs) szorongást él át valaki, ha a számára fontos ember, emberek – legyen az pár, szülő, gyerek-, nem reagál azonnal.

Aki kimarad, lemarad

Sokan attól félnek, hogy kimaradnak valamiből, ha egy ideig offline vannak. Képtelenség viszont egyszerre több helyen lenni, nem lehet egyszerre mindenkivel beszélni, sőt, még a legfrissebb hírekről sem lehet mindig azonnal értesülni, hiába figyeljük folyamatosan telefonunkat.

Képes vagy néhány órára félretenni a telefonodat?

El tudsz úgy aludni, hogy a telefon nincs veled az ágyban vagy netán még éjjel is felkelsz ránézni a készülékre? Fel tudsz úgy kelni, hogy nem a mobilod és az értesítések ellenőrzése az első dolog, amire gondolsz? Étteremben, társasági eseményen is állandóan a kezedben van a telefonod és minden jelzésre ránézel?

Elvonási tünetek és rejtegetés

Hirtelen ingerlékennyé válsz, ha nincs térerő, lemerül a telefonod vagy valamilyen okból nem használhatod egy időre a készüléked. Folyamatos kényszert érzel, hogy tízpercenként ránézz az értesítéseidre – és titkon ezt meg is teszed. Valószínűleg tíz évvel ezelőtt senki nem gondolta volna, hogy a közösségi média, az üzenetek, reakciók, visszajelzések, amelyek dopaminnal árasztják el a szervezetet, ilyen komoly kémiai függőséget okozhatnak, ami különösen nagy veszélyt jelent arra a fiatal generációra, akiknek az offline gyerekkor szinte kimaradt az életükből.

Első lépésként érdemes egy gyors önellenőrzést tartani, erre már több alkalmazás is letölthető, amely remek tükör lehet, hiszen kendőzetlenül szembesít a tényekkel. A felgyorsult, ingergazdag mindennapokban egyébként sem árt időnként egy kis digitalis detox, ha viszont a fenti helyzetek gyakran előfordulnak, mindenképp gondold át, hogy a te életedre milyen hatással vannak felhasználói szokásaid. Hogyan vedd vissza az irányítást a készülékedtől? Erről fog szólni a következő rész.