Neked milyen a kapcsolatod a telefonoddal? Elválaszthatatlanok vagytok, mindenhová magaddal viszed? Ő az első, akit reggel felkeléskor megérintesz és az utolsó, akire este lefekvés előtt még gyorsan ránézel? Étkezés közben is mindig veled van? Ha csak pittyen egyet, ellenállhatatlan késztetést érzel, hogy ránézz?

Kutatások szerint egy átlagos felhasználó naponta 110 alkalommal néz rá okostelefonja képernyőjére, a felhasználók egyharmadának pedig az első dolga reggel az értesítések megtekintése és a legtöbben bekapcsolt készülékkel az ágyuk mellett alszanak. Sokkoló eredmények, amelyek után érdemes egy gyors önellenőrzést tartani. Senkit nem biztatunk arra, hogy azonnal offline üzemmódra kapcsoljon, a Simplicity Fesztivál szakértője csupán arra ad néhány hasznos tippet, hogyan építhetsz ki okostelefonoddal egészséges kapcsolatot 7 egyszerű lépésben.

Vonj be másokat is!

Elég nagy az esély arra, ha megemlíted, hogy szeretnél kevesebb időt tölteni a telefonoddal, a barátaid és a családod rávágják, hogy ők is. Hívd meg őket, hogy csatlakozzanak a digitális detox kihíváshoz! Hasonlóan egy diéta vagy sport elkezdéséhez, itt is segít, ha nem egyedül vágsz bele és van kivel megosztanod az élményeidet.

Tölts le alkalmazásfigyelőt!

Volt már olyan, hogy azt vetted észre, csak pár üzenetet írtál, cikket olvastál el, görgettél a Facebookon, és mégis elment több óra? Ha előveszed a telefonod, onnantól felgyorsul az idő? Már Androidon és iOS-en is elérhetőek olyan alkalmazások, amelyekkel mérheted, melyik appal mennyi időt töltöttél el. Már önmagában az időtöltés követése is hasznos információ, viszont erre támaszkodva azt is beállíthatod, mi az az időkeret, amit egy nap alatt nem szeretnél túllépni alkalmazásonként. Segítségükkel dönthetsz például úgy is, hogy a délelőtté a fókuszált munka, miközben csak a telefonhívások adnak hangot, a többi értesítés néma marad.

Jelölj ki telefonmentes övezeteket!

A telefonmentes övezet olyan hely, ahonnan száműzöd a mobilt. Szánj egy kis időt a telofonmentes övezet kialakítására az otthonodban: a legjobb, ha a hálószobával és az étkezővel kezded. Ha száműzöd okoseszközeidet a vacsoraasztaltól, többet beszélgethetsz, ha a hálószobából, jobban tudsz pihenni (is)!

Használj ébresztőórát!

Az egyik legfőbb ok, amiért a legtöbben lefekvéskor utoljára és reggel elsőként a mobil után nyúlnak az, hogy a telefon ébresztőóraként is funkcionál. Így viszont általában sokkal többet használod, mint szeretnéd. A kék fény pedig, ami a képernyőből árad, az alvásminőségre is negatív hatással van.

Digitális rendrakás

Kezdj el rendet rakni a telefonodon! Melyek azok az alkalmazások, melyeket letöltöttél, de alig, vagy egyáltalán nem használsz? Töröld ezeket! Az is segít, ha mappákba rendezed kategóriák szerint az applikációkat, és a nyitóképernyőn csak az olyan praktikus programok kapnak helyet, mint a térkép, fotók, fényképezőgép, bank, időjárás, zene, naptár, az alsó menüsávban pedig olyan gombokat hagysz, mint az sms, telefon, internet.

Töröld a közösségi média alkalmazásait!

Töröld azokat az applikációkat, melyek leginkább elvonják a figyelmedet. Ez főleg a közösségi média alkalmazásaira, játékprogramokra, randi és bevásárló appokra vonatkozik. Ez elsőre meredeken hangozhat, viszont nyugtasson meg az a tudat, hogy a telefonod böngészőjéből vagy számítógépről még mindig elérheted őket.

Egy teljes nap okostelefon nélkül

Ezzel elérkeztél a digitális detox kihívás végéhez: a próbaváláshoz. Ez egy 24 órás időszak, amikor egyáltalán nem használod a telefonod, mi több, ez vonatkozik minden képernyőre. Ezt az egy napot fogd fel tesztként, és ha beválik, minden héten tarthatsz egy képernyőmentes napot. Egyúttal eljutottál odáig, hogy megválaszold az alábbi fontos kérdést:

Mihez kezdesz az így felszabadult idővel?

Ha szeretnéd a technikát okosan használni anélkül, hogy eszközeid átvennék feletted az irányítást, gyere el te is az októberi SimpliCity Fesztiválra, ahol a digitális minimalizmus lesz a fő téma. Izgalmas előadások és workshopok keretein belül lesz lehetőség megvizsgálni az online jelenlét énképre, kapcsolatokra, közösségekre gyakorolt hatását és szakértők segítségével kínálnak megoldást a digitális világ okozta kihívásokra.