Erre használják a mesterséges intelligenciát a hazai vállalatok

Kovács Patrik Kovács Patrik | 2024.01.04 | Tech | Olvasási idő: 3 perc
Erre használják a mesterséges intelligenciát a hazai vállalatok

A K&H innovációs indexéből nem csupán az derül ki, hogy mihez kezdenek az úttörő technológiával a magyar cégek, de a bank kutatása arról is részletes képet vázol, hogyan viszonyulnak az egyes vállalatok olyan kulcsfontosságú területekhez, mint az innováció vagy a digitális átállás.

A K&H adataiból arra következtethetünk, hogy a magyar vállalatokat leginkább az utóbbi témakör foglalkoztatja – írja a Portfolio.hu. A digitális átállás terén továbbra is látványosak a fejlesztések, a már meglévő szoftverek összekapcsolása egyre kevésbé jellemző, és a távmunkára való felkészítés a korábbi szint felére csökkent – ez viszont részben annak tudható be, hogy az igazán elkötelezett cégek már végrehajtották a feladatot.

A honi vállalatok alkalmazottainak 60 százaléka használ számítógépet munka közben, sőt e csoport 74 százaléka már az internetet is igénybe veszi a tevékenységéhez. Évről évre emelkedik a munkájukhoz hordozható digitális eszközt használók aránya is, ami a tavalyi év második felében elérte az 56 százalékot (összehasonlításképpen: ugyanez az arány 2021 első felében csupán 39 százalék volt).

A cégek 16 százaléka részletesen elemzi a felgyülemlett nagy mennyiségű adatot (Big Data-elemzés), 28 százalékuk pedig az okoseszközökből és szenzorokból kinyert adatokat is analizálja, miközben az ugyanezen eszközökből kinyerhető geolokációs, valamint a közösségimédia-adatok egyre kevésbé vonzzák a figyelmüket.

Jelenleg a magyar vállalatok 11 százaléka alkalmazza a mesterséges intelligenciát. Kisebb hányaduk (2-5 százalékuk) előrejelzésre, optimalizálásra, vizuális adatok feldolgozására, arc- és képfelismerésre, önvezérlő gépek működtetésére használja. A cégek 5 százaléka az új technológia beszédfelismerő, illetve fordító funkcióját aknázza ki. Ez szignifikáns emelkedés a fél évvel ezelőtti mélyponthoz képest, de ha a két évvel ezelőtti szintet vesszük alapul, nem látszik az előrelépés.

„Láthatóan a cégek még csak próbálgatják, hogy mire is alkalmas a mesterséges intelligencia” – fogalmazott Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője, majd rámutatott: mind a személyre szabott ajánlatok kidolgozása, mind a kockázatkezelés és csalásfelismerés tavalyi fellendüléséhez képest most mérsékeltebb használatot jeleztek a vállalatok. Hozzátette: a mostoha gazdasági környezetben a cégek inkább a háttérfolyamatokra összpontosítanak: feltárják belső tartalékaikat, és észszerűsítik a saját működésüket, amiben segítségükre lehet a mesterséges intelligencia alkalmazása.

Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj elsőként az újdonságokról!