Pedig egyáltalán nem lenne bonyolult a művelet. A legnagyobb probléma viszont az, hogy a szájhigiénét, fogmosási technikát általában szüleinktől tanuljuk és mivel nem mindenkinek a családjában van szakorvos, így a legtöbb esetben egy rossz szájápolási rutin rögzül. Ezt el lehet fogadni vagy rá lehet áldozni most némi időt és energiát arra, hogy megismerjük és megtanuljuk saját, személyre szabott szájápolási technikánkat megspórolva ezzel egy sor jövőbeli kellemetlenséget és nem utolsó sorban költséget is. 

Milyen a helyes fog- és szájápolási technika, hogyan érdemes fogkefét, fogkrémet választani és milyen lehetőségek vannak a személyre szabott tanácsadásra? Dr. Fenyő Attila fogorvost kérdeztük.

Igaz, hogy szinte senki nem tisztítja helyesen a fogait?

Dr. Fenyő Attila fogorvos, iTOP oktató

Dr. Fenyő Attila fogorvos, iTOP oktató

Sajnos igen, habár megfigyelhető egy javuló tendencia, itthon még mindig nagyon kevés figyelmet fordítanak az emberek a fog- és szájápolásra. Nincs két egyforma fogsor, különböző adottságokkal rendelkezünk, így az ideális az lenne, ha ugyanúgy

ahogy személyre szabott edzéstervet, táplálkozási vagy éppen pénzügyi tanácsot kérünk, ugyanúgy az is általános lenne, hogy szakértőhöz fordulunk a helyes szájápolási rutin kialakításához.

Abba sem gondolunk bele, hogy ezzel mennyi kellemetlen panasztól, kínos szituációtól és felesleges költségtől kíméljük meg magunkat.

Mi a leggyakoribb hiba, amelyet a férfi páciensek elkövetnek a szájápolás során?

A férfiak esetében az egyik leggyakoribb probléma, hogy erővel próbálják meg a fogmosást is megoldani. Erős fogkefével sikálják a fogaikat, amellyel gyakorlatilag többet ártanak, mint használnak. A kulcs a hosszú távon is egészséges fogakhoz valóban a fogmosás, a lepedék rendszeres, legalább napi kétszer történő eltávolítása, de ezt leghatékonyabban egy gyenge, puha fogkefével, kevés erő kifejtésével és helyes technikával érhetjük el.

A lepedék helyes eltávolításával megkímélhetjük magunkat a két leggyakoribb problémától, a fogszuvasodástól és a fogágybetegségtől. 90 százalékban a fogak elvesztéséért is ezek a betegségek és következményeik felelnek.

A túlzott erő kifejtése mellett a fogköztisztító eszközök használatának a hiánya is nagy probléma. A fogközöket ugyanis nem tudjuk hatékonyan elérni semmilyen fogkefével – állhatnak a sörték keresztbe, lehetnek különböző hosszúságúak – akkor sem. Itt nincs öntisztuló hajlam sem, nem fog magától kikerülni, ami egyszer a fogközökbe bekerült. Az egész fog- és szájápolás gyakorlatilag ennyi lenne, minden más csak kiegészítés, de sajnos mégsem ennyire egyértelmű.

Miből áll egy személyre szabott tanácsadás?

Ahogy a sportolóknál alapos kivizsgálással kezdődik az edzésterv összeállítása, a helyes szájápolási rutin kialakítása is egy komplex állapotfelméréssel történik. Ha nincs sürgető teendő, akkor megvizsgáljuk milyen a fogak helyzete, dőlése, milyen eszközökkel lehet például a fogközöket helyesen tisztítani – ezeket a páciens kezébe is adják és meg is mutatják a helyes technikát -. Érdemes időnként teljes panoráma röntgent is készíttetni, mert ezzel lehet a legátfogóbb képet kapni a fogak helyzetéről, állapotáról. Egy ilyen személyre szabott tanácsadással gyakorlatilag minimálisra lehet csökkenteni komoly betegségek kialakulását.

Rengeteg féle fogkefe áll a boltok polcain, hogyan érdemes választani? Milyen a jó fogkefe?

Azt kell először is eldönteni, hogy kézi vagy elektromos fogkefét szeretnénk használni. Fogorvosi szempontból mindkettő tökéletes lehet, és mindkettővel árthatunk is, a hangsúly a helyes technikán van.

A manuális fogkefék helyes használatával is tökéletesen el lehet a lepedéket távolítani. Érdemes a legsűrűbb sörtével rendelkező és puha sörtéjű fogkefét választani,

ezen kívül minden más design. A kézi fogkeféknél kisebb a traumatizáló potenciál, viszont több időt kell a fogmosásra szánni.

A szakmai ajánlások szerint az optimális fogkefe kicsi fejjel, hosszú és konturált nyéllel rendelkezik és nagyon puha, sűrű, lekerekített végű szintetikus sörtéi vannak. Ha hasonlítani kellene valamihez, akkor azt mondanám, hogy inkább partvis legyen, mint cirokseprű.

Az elektromos fogkefe egységnyi idő alatt hatékonyabb, emiatt viszont nagyobb a veszélye, hogy kárt okozunk és például az íny szélénél túl sokáig hagyjuk működni, ezzel traumatizáló hatást és ínyvisszahúzódást érhetünk el. Az ultraszónikus fogkefékkel kevesebb az esély, hogy sérülést okozunk magunknak, mert ezek a fogkefék finomabb rezgéssel működnek.

A fogkefén kívül a másik kézenfekvő kérdés: milyen az ideális fogkrém?

A legfontosabb, hogy szeresse a páciens használni, a hangsúly a fogmosási technikán van, melyben a fogkrém csak segédanyag. Emiatt, ha nincs különösebb problémánk, akkor az általános fogkrémek megfelelően tudnak működni. Különböző szájhigiénés problémánál viszont érdemes szakemberrel konzultálni, hogy milyen terápiás fogkrém ajánlott például fognyaki érzékenységre, savhatás csökkentésére. A fehérítő hatású fogrémek is az utóbbi csoportba tartoznak.

Ami fontos, hogy legyen a fogkrémben fluorid, amely gátolja a fogszuvasodást és panasz esetén érdemes kerülni az SLS (nátrium-lauril-szulfát) tartalmú termékeket. Az SLS sajnos nagyon sok fogkrémben megtalálható és károsíthatja a szájnyálkahártyát, növelheti az afta kialakulásának esélyét és szájszárazságot okozhat.

curaprox