Kívül-belül megújult autókkal, új szabályokkal rajtol a Forma ̶1-es szezon
Az első hivatalos tesztelés után alaposabban szemügyre vettük az idei F1-es mezőnyt.
Február végén az utolsó csapat járműveiről is lehullt a lepel, az új csodagépek nemrég Barcelonában teszteltek, hamarosan pedig Bahreinben folytatódik a felkészülés. A száguldó cirkusz 73. idénye március 20-án indul az utóbbi arab országban.
Mercedes-AMG Petronas F1 Team
Pilóták: Lewis Hamilton (brit), George Russell (brit)
A W13-as visszaváltozott, az elmúlt két évben Hamilton kérésére fekete festéssel hirdették a rasszizmus elleni küzdelem fontosságát. Az idei autó ismét igazi „ezüst nyíl” lesz. „Alig várjuk, hogy versenyezzünk. A nyolc bajnoki cím kissé szürreálisnak hat. Persze az egyéni bajnokság elvesztése és az abu-dzabi események árnyékot vetettek rá, de akárhogy is, a célunk a bajnoki cím megszerzése lesz” – jelentette ki Toto Wolff csapatfőnök.
Oracle Red Bull Racing
Pilóták: Max Verstappen (holland), Sergio Pérez (mexikói)
A 2021-es modellt RB16B-nek nevezték el, mivel a 2020-as RB16-os alapjaira épült. „Ami a RB17-est illeti, úgy éreztük, az RB16B lényegében ugyanaz a váz, és a lehető legtöbb dolgot áthoztunk az előző évről, ezért úgy éreztük, ez inkább egy B-autó, mintsem hogy külön számot érdemeljen. De szerettünk volna szinkronban maradni a Red Bull F1-es szezonjainak számával, ezért a tizenhetes sosem lesz” – magyarázta még tavaly Christian Horner csapatfőnök.
Scuderia Ferrari
Pilóták: Charles Leclerc (monacói), Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Az új F1-75 legkülönlegesebb része talán a radikálisra szabott orrkúp: ilyen csúcsos megoldást idén még nem láttunk. “Megtanultam, hogyan működik belülről a csapat, most pedig itt az ideje a következő szintre lépni. Mi, versenyzők és a csapat együttesen szeretnénk több sikert elérni 2022-ben” – fogadkozott Carlos Sainz.
McLaren F1 Team
Pilóták: Daniel Ricciardo (ausztrál), Lando Norris (brit)
A MCL36-os új festéssel mutatkozott be: az eddig megszokott narancs és kék színeket hangsúlyos feketével egészítették ki. „Egyszerűen büszke vagyok arra, ahogy egyben látom most ezt az autót. Köszönet mindenkinek a munkájáért a csapatnál” – mondta Andreas Seidl csapatfőnök. Hozzátette, fontos számukra a folytonosság. A Mercedesszel és a versenyzőpárosukkal is a második szezonjukat kezdik.
BWT Alpine F1 Team
Pilóták: Fernando Alonso (spanyol), Esteban Ocón (francia)
Kilencedikként a francia Alpine Forma-1-es csapata mutatta be az idei világbajnoki sorozatra tervezett versenyautóját. A Renault tulajdonában lévő istálló versenygépe A522 kódnévre hallgat. Az autó festése az új főszponzor miatt a megszokott sötétkék szín mellett rózsaszín betéteket tartalmaz. „Minden téren folyamatosan fejlődni akarunk, hogy a következő években a bajnoki címért harcoljunk” – nyilatkozta Laurent Rossi ügyvezető igazgató.
Scuderia AlphaTauri
Pilóták: Pierre Gasly (francia), Cunoda Juki (japán)
Az AT03 első felfüggesztése hagyományosnak mondható, nyomórudas, hátul pedig a 2010 óta minden csapatnál megszokott vonórudas megoldás mellett tartottak ki. Feltűnő még a hosszan előrenyúló orrkúp, mely másképpen épül egybe az első szárnnyal, mint a McLarennél és az Aston Martinnál. Az oldaldobozokat erősen alávágták, azok légbeömlő nyílása pedig a Mercedes-csapatokéhoz hasonlóan szögletes kialakítást kapott, közel a túlélőcellához.
Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team
Pilóták: Sebastian Vettel (német), Lance Stroll (kanadai)
Az AMR22 is teljesen megújult aerodinamikai kialakítást kapott. A silverstone-i istálló csalódástkeltő eredménnyel zárta a 2021-es idényt. Azt követően, hogy az Aston Martin márkanév több mint 60 év kihagyást követően visszatért az F1-be, a Racing Point alapjaira épült új alakulat csupán a hetedik helyet tudta megszerezni a konstruktőri bajnokságban.
Williams Racing
Pilóták: Nicholas Latifi (kanadai), Alex Albon (thai)
Az FW44 orrkúp kialakítása a 90-es éveket idézi, de feltűnő a hatalmas felső légbeömlő nyílás is, miközben az autó oldala meglehetősen szűkre lett szabva, ami alapján úgy tűnik, a csapat motorjait szállító Mercedesnek sikerült 2022-re még kompaktabbá tenni az erőforrást.
Alfa Romeo F1 Team Orlen
Pilóták: Csou Kuan-jü (kínai), Valtteri Bottas (finn)
Az Alfa Romeo már hetekkel ezelőtt jelezte, új versenyautójáról csak az első kollektív teszt után rántja le hivatalosan a leplet, így a C42-es modell a barcelonai gyakorláson úgynevezett „álcafestésben” tündökölt. De később kiderült, hogy az új autó is kitart a piros-fehér színkombináció mellett.
Haas F1 Team
Pilóták: Nyikita Mazepin (orosz), Mick Schumacher (német)
Gene Haas, a csapat alapítója és tulajdonosa izgatottan várja, mit tartogat számukra az új szezon és az F1 új korszaka. „Az év ezen szakában mindenki optimista, hogy a kemény munkája versenyképes autót eredményezett a pályán. Úgy döntöttünk 2020-ban, hogy az időnket és forrásainkat a VF-22-re fordítjuk, és ezt nem volt könnyű végignézni. Remélhetőleg a döntésünk gyümölcsöző lesz, és újra pontszerzésre esélyessé válhatunk, hogy legyen valami jutalmunk a hétvégéken” – fogalmazott Gene Haas.
Változások
Az F1 új idényében 13 colosról 18 colosra változik a gumiabroncsok mérete. A kerekekre 2009 után ismét visszatérnek a tárcsaborítások, hogy csökkentsék a turbulenciát, így az autók végsebessége nőni fog. Vannak már első kerékszárnyak is, melyek szintén a turbulencia csökkentésére szolgálnak, így nő az előzések esélye. Nagy teret hagynak a szabályok az orrkúp formáját, szélességét, előre nyúlását illetően, ezért vannak ezen a területen optikailag egészen nagy eltérések a csapatok között. Nem változtatható viszont a négy vízszintes szárnyelem, amelyet egy teljesen új, függőleges szárnyvég keretez, amivel megpróbálják az autó belseje felé terelni a levegőt. Ezzel szintén a követő autót érő turbulens levegő csökkentése a cél. Visszakerült a hátsó szárnyakra a DRS, aminek jövőjét a tapasztalatok majd eldöntik, de 2022-őt még bizonyosan nyitható hátsó szárnnyal kezdi a mezőny. A szárnyaknál elvesztett leszorítóerőt pedig a padlólemeznél próbálják visszaszerezni.
Átalakul a sprintverseny
Hivatalosan már nem sprintkvalifikációnak fogják hívni ezeket az eseményeket, hanem egyszerűen sprintnek. Olasz, Brazil és Osztrák Nagydíjon kerül sor ezekre. A pontozás is változik, míg az előző idény során az első 3 helyezett kapott 3, 2 illetve 1 pontot, addig 2022-ben már az első 8 helyezett kap 8, illetve 1 közötti pontot. A pole pozíció pedig hivatalosan azt a versenyzőt illeti meg, aki a pénteki időmérőn a leggyorsabb kört futja.
Naptár
- Bahreini Nagydíj, Szahír, március 20.
- Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsidda, március 27.
- Ausztrál Nagydíj, Melbourne, április 10.
- Emilia-romagnai Nagydíj, Imola, április 24.
- Miami Nagydíj, Miami, május 8.
- Spanyol Nagydíj, Barcelona, május 22.
- Monacói Nagydíj, Monte-Carlo, május 29.
- Azeri Nagydíj, Baku, június 12.
- Kanadai Nagydíj, Montréal, június 19.
- Brit Nagydíj, Silverstone, július 3.
- Osztrák Nagydíj, Spielberg, július 10.
- Francia Nagydíj, Le Castellet, július 24.
- Magyar Nagydíj, Mogyoród, július 31.
- Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps, augusztus 28.
- Holland Nagydíj, Zandvoort, szeptember 4.
- Olasz Nagydíj, Monza, szeptember 11.
- Szingapúri Nagydíj, Szingapúr, október 2.
- Japán Nagydíj, Szuzuka október 9.
- Amerikai Nagydíj, Austin, október 23.
- Mexikóvárosi Nagydíj, Mexikóváros, október 30.
- São Paulo-i Nagydíj, São Paulo, november 13.
- Abu-Dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi, november 20.
(Kiemelt kép: Antonin Vincent / DPPI)