Így fordítsd előnyödre a 10 leggyakoribb gyengeséget egy állásinterjún!

Szász Nóri Szász Nóri | 2021.11.15 | Next Gen | Olvasási idő: 9 perc
Így fordítsd előnyödre a 10 leggyakoribb gyengeséget egy állásinterjún!

Az állásinterjúknak megvannak a sztenderd elemei, így az olyan kérdések mellett, hogy hol látod magad öt év múlva és miért tartod alkalmasnak magad a pozícióra, az is gyakran felmerül, hogy az erősségeidről és a gyengeségeidről kell beszélni.

A személyünket érintő kérdésekre mindig nehezebb egy ilyen szituációban felelni, különösen, ha a kevésbé előnyös oldalunkról van szó. Ezért most hoztunk 10 gyakori gyengeséget, és egy-egy lehetőséget is arra, hogy miként tüntetheted fel ezeket pozitív színben az állásinterjú során, hogy lenyűgözd a másik felet.

Állásinterjú előtt érdemes fejben átgondolni azokat a témákat, amik tudod, hogy nagy valószínűséggel előkerülhetnek, így elkerülhetetlen, hogy szembenézz magaddal és megvizsgáld a gyengeségeidet.

Persze egy állásinterjún, akárcsak egy randin, nem a legrosszabbal kell kezdeni, ezért az Indeed karrieroldal összegyűjtött 10 tipikus gyengeséget, és tippet arra, hogy miként fogalmazhatod úgy meg ezeket, hogy végül pozitív benyomást tegyél az interjúztatóra.

„Túlságosan a részletekre fókuszálok.”

Sok olyan tulajdonság van, ami egyszerre lehet pozitív és negatív is, többek között ilyen például az, ha valaki a részletekre fókuszál. Ez egyfelől természetesen jó, hiszen azt jelenti, hogy alapos vagy, ugyanakkor lassíthatja a munkafolyamatokat. Ha szeretnéd elérni, hogy az interjúztató is a pozitív oldalát lássa ennek a tulajdonságnak, magyarázd el, hogy miként fejlődsz ezen a területen azáltal, hogy a cég hosszú távú terveit tartod szem előtt.

Lehet például egy gyengeség, hogy túlságosan el tudsz merülni a projekted részleteiben, de próbálsz fejlődni ezen a téren azáltal, hogy szem előtt tartod a big picture célokat. Ezáltal biztosíthatod a másik felet, hogy minőségi munka kerül ki a kezeid közül, miközben nem veszel el a részletek erdejében annyira, hogy az a hatékonyságodat vagy a határidők betartását veszélyeztesse.

„Nehezen engedek el egy projektet.”

Ha nehezedre esik letenni egy munkát, amibe sok energiát fektettél, és a figyelmed egy új feladatra összpontosítani, akkor azt hangsúlyozd ki, hogy ez segít felfedezni a hibákat, amiket elsőre nem vettél észre. Fontos, hogy közben meggyőzd a túloldalon ülő személyt, hogy ez nem jelenti azt, hogy nem tudod tartani a határidőket.

Hangsúlyozd ki, hogy határidőket szabsz magadnak, hogy meddig változtathatsz a dolgokon. Mondd el, hogy te vagy saját magad legnagyobb kritikusa és mindig találsz valamit, amin javítani lehet. Azonban ahhoz, hogy fejlődj ezen a területen, határidőket adsz magadnak az utolsó simítások elvégzéséhez, ami garantálja, hogy nem módosítgatsz az utolsó utáni pillanatban is.

„Nem szeretek nemet mondani.”

Sokan vannak, akik nem szeretnek vagy nem tudnak nemet mondani egy-egy kérésre, ami jó azoknak, akiknek segítségre van szüksége, de a túlzott kedvesség a te kapacitásaidat meríti ki. A munkahelyen persze támogatni kell egymást, hiszen ugyanazért a célért dolgoztok, de nem szabad túlzásokba esni. Ilyenkor biztosítsd róla az interjút vezető személy(eke)t, hogy dolgozol azon, hogy jobban oszd be az idődet és realisztikusabb elvárásokat támasszanak irányodba a munkatársaid.

Ha olykor többet vállalsz, mint amennyit a normál keretek között el tudsz végezni, és emiatt stresszelsz és a kiégés kerülget, akkor mondd azt, hogy különböző alkalmazásokat vagy módszereket használsz a hatékony időbeosztáshoz. Ezek segítségével jobban átláthatod, hogy mennyi idő áll rendelkezésedre a saját feladataidra, és mennyit tudsz arra fordítani, hogy másoknak segíts.

„Türelmetlen leszek, ha meghosszabbítják a határidőket.”

A legjobb módja, hogy elmagyarázd ezt a gyengeséget, ha kiemeled, hogy te szereted tartani a megadott határidőket és kényelmetlenül érzed magad, ha ezt mások nem tartják be. Azonban azt is tedd hozzá, hogy proaktívabb lettél és figyelmet fordítasz arra, hogyan reagálsz ilyen helyzetekben. Ezáltal gondoskodsz róla, hogy motiválod a munka befejezését és hozzájárulsz az eredményességhez.

„Bizonyos területeken még tapasztalatra van szükségem.”

Senki sem tökéletes, mindenkinek vannak erősségei és hiányosságai. Ha megosztod az interjú során, hogy milyen területeken érzed úgy, hogy fejlődnöd kellene még, az jelzi a másik fél számára, hogy tisztában vagy önmagaddal és a képességeiddel, és szeretsz kihívásokat állítani magad elé. Ez teljesen rendben van egészen addig, amíg a fejlődésre szoruló terület és a munkához elengedhetetlen képességek nem fedik egymást.

„Olykor nincs önbizalmam.”

A munkahelyen számos okból érezheted magad bizonytalannak, ez teljesen rendben van, bárkinek lehetnek rosszabb pillanatai vagy periódusai. A mértéktől függően ez azonban akár a hatékonyságra is kihathat, ami miatt ez egy figyelmeztető jel lehet az interjúztatónál. Mondd el, hogy mi segít abban, hogy magabiztosabb legyél a munkahelyeden. Például folyamatosan monitorozod, hogy milyen hatással van a munkád a csapatodra vagy a szervezet egészére, ezáltal pedig biztosabbá válhatsz a képességeidben és erősségeidben. Ez ahhoz is hozzásegít, hogy a megbeszéléseken fel merj szólalni. Mondd el ezt a beszélgetés közben, és biztosan szerzel pár jó pontot.

„Nehezemre esik segítséget kérni.”

A segítségkérés vagy a delegálás képessége azt jelzi, hogy tisztában vagy azzal, ki vagy a munkahelyeden és hol tartasz a karrieredben, valamint segíthet a csapatnak hatékonyan dolgozni. Ha ez nehezedre esik, és meg is osztod az állásinterjún a potenciális munáltatóddal, az jelezheti, hogy tisztában vagy ennek a fontosságával, csak még nem tartasz ott, hogy minden körülmények között gyakorold.

Nyugtasd meg a másik felet, hogy annak ellenére, hogy önállóan el tudod látni a feladataidat és szereted is ezt, felismered, hogy mind neked, mint a szervezetnek olykor előnyösebb, ha megosztod a feladataidat másokkal is. Mondd el, hogy tisztában vagy a speciális képességeiddel, ezért szeretnéd a munkádat a lehető legjobban és leghatékonyabban elvégezni, ugyanakkor te sem értesz mindenhez, és néha épp egy másik személy segítsége az, ami garantálja, hogy magas színvonalú munkát adj ki a kezedből.

„Bizonyos személyiségtípusokkal nehezen dolgoztam együtt korábban.”

A csapatmunka és a csapatban való gondolkodás minden munkahely számára fontos. Aki nem tud csapatban dolgozni, annak a vállalkozói vagy szabadúszói lét a legalkalmasabb. Azonban még ha jól is dolgozol csapatban, biztosan vannak olyan tulajdonságok, amik zavarnak egy másik emberben.

Minden munkahelyen előfordulnak konfliktusok és súrlódások, de hosszú távon ez se neked, se a szervezetnek nem tesz jót. Amikor erről beszélsz az interjún, mondd el, hogy milyen személyiségtípusokkal jöttél ki eddig nehezebben és miért, majd azt is tedd hozzá, hogy a nyugalom és hatékonyság érdekében milyen módon változtattál a kommunikációdon vagy munkastílusodon.

„Időnként nehezen találom meg a munka és a magánélet közötti egyensúlyt.”

A munka és a magánélet közötti egyensúly megtalálása nem egyszerű, különösen a koronavírus-járványt követő időkben. Egyrészt pozitívum, hogy elkötelezett vagy a munkád iránt, de akkor is szükséged van a pihenésre, kikapcsolódásra, feltöltődésre és magánéletre ahhoz, hogy nap nap után oda tudd magad tenni a munkában és ne égj ki idő előtt.
Ha erről a gyengeségedről beszélsz az interjú során, akkor mesélj arról is, hogy milyen módokat találtál arra, hogy harmóniát teremts a munkahely és a magánéleted között, és miként fejlődtél ezen a téren.

„Nem szeretem a bizonytalanságot a munkámban.”

Ha a gyengeségeidre irányuló kérdésre válaszként azt hozod fel, hogy nem szereted a bizonytalanságot vagy azt, ha túlságosan rádbízzák a feladatokat, akkor emeld ki azt is, hogy milyen eredményeket értél el azáltal, hogy a főnököd utasításait követted. Azonban ne felejtsd el hozzátenni, hogy milyen fejlődést értél el olyan helyzetekben, amikor nem voltak megszabva a keretek.

Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj elsőként az újdonságokról!