Hat gondolat, ami új szintre emelheti a vállalkozásodat

Sok vállalkozó fejében ugyanaz a kérdés motoszkál: hogyan lehet kitűnni a tömegből, és tartósan sikeressé válni? John Mullins, a London Business School professzora a „6 tipp a sikeres vállalkozáshoz” című előadásában arról beszél, hogy a nagy áttörések ritkán a tankönyvek lapjairól születnek. Inkább azokból a helyzetekből, amikor valaki mer másképp gondolkodni, és rugalmasan reagál a lehetőségekre.
Az alábbiakban összefoglaljuk a hat legfontosabb gondolatot, kiegészítve gyakorlati ötletekkel, amelyek segíthetnek a saját vállalkozásodban is.
1. Mondj igent, ha a vevő kér valamit
A nagyvállalatok gyakran elutasítják az ügyfelek szokatlan igényeit, mondván: „ez nem a mi profilunk”. Egy kisebb cég viszont pont azzal tud versenyelőnyt szerezni, hogy rugalmas. Ha egy étterem vendége gluténmentes ételt kér, és a séf hajlandó kipróbálni új recepteket, könnyen kialakulhat belőle egy állandó kínálat, ami új közönséget vonz.
Tipp: figyelj az ügyfelek kéréseire, mert sokszor ott rejtőzik a következő nagy termék vagy szolgáltatás ötlete.
2. A termék helyett a problémára koncentrálj
Sok kezdő vállalkozó beleesik abba a hibába, hogy a saját ötletébe szeret bele, és mindenáron azt akarja eladni. A sikeres vállalkozó viszont először azt kérdezi: milyen problémát tudok megoldani?
Például: ha a szülők panaszkodnak, hogy a gyerek délutáni különóráira nincs elég szervezett fuvar, abból kinőhet egy gyermekekre szabott közösségi fuvarszolgáltatás. Nem a szolgáltatás önmagáért érdekes, hanem azért, mert egy valós, mindennapi nehézséget orvosol.
3. Ne a legnagyobb piacot célozd, hanem a megfelelően kicsit
Nem mindig az nyer, aki mindenkihez akar szólni. Sokszor a kisebb, jól körülhatárolt csoportokra épített megoldások hoznak igazi sikert. Gondolj például egy könyvesboltra, amely csak krimiket árul. Kevesebb az érdeklődő, de a célközönség lojális és visszatérő.
Tanács: ha induló vállalkozásod van, keresd meg azt a szűkebb réteget, akinek valóban szüksége van rád. Onnan később bővítheted a kört.
4. Pénzt előre – a biztos működéshez
A készpénzáramlás a vállalkozás éltetője. Ha minden költséget előre neked kell finanszíroznod, hamar elapadhatnak a források. Ezért fontos, hogy előre bevételeket szerezz: előrendelés, előfizetés vagy foglaló formájában.
Példa: egy kézműves pékség havidíjas „kenyérbérletet” kínálhat, amelyben a vevő előre kifizeti a heti adagját. Ez kiszámítható bevételt ad, és biztonságot teremt a működéshez.
5. Használd azt, amid van
Nem kell minden eszközt birtokolnod, hogy elindulj. Ha irodára nincs pénzed, dolgozz közösségi irodában vagy otthon. Ha nincs saját furgonod, bérelj. Ha nincs profi fotósod, kezdetben használd a saját telefonodat és tanuld meg az alapokat.
Tanács: gondolkodj erőforrásokban. Sokszor másokkal való együttműködés, közös eszközhasználat vagy kreatív áthidalás elég ahhoz, hogy egy ötlet életképes legyen.
6. Ne mindig engedélyt kérj – néha egyszerűbb elkezdeni
A vállalkozói világ tele van szabályokkal és bizonytalanságokkal. Ha mindenre engedélyt vársz, előfordulhat, hogy soha nem indulsz el. Persze a törvényeket és az etikát tiszteletben kell tartani, de sok újítás úgy született, hogy valaki kicsiben kipróbálta, majd később finomította.
John Mullins üzenete egyszerű: a sikeres vállalkozó nem fél másképp gondolkodni, és mindig a megoldásra figyel, nem a kifogásokra.
Ha mered kicsiben kipróbálni az ötleteidet, előre pénzt kérni a munkádért, vagy akár szűkebb közönséget célozni, sokkal nagyobb eséllyel építesz tartósan működő céget.
Videó (magyar felirat elérhető):
👉 Forrás: John Mullins – 6 tips on being a successful entrepreneur, TEDxLondonBusinessSchool
borítókép: Austin Distel // Unsplash