Extra szabadnapokat az édesapáknak
Az Unilever Magyarország és a Dove Men + Care márka az idei Apák napja alkalmából iparági felhívást hirdetett azért, hogy a hazai munkáltatók a jogszabályban előírtnál több szabadnappal támogassák az újdonsült édesapákat, akik ezáltal a gyermekük születésekor minél több időt tölthetnének a családjukkal. Az Unilever már 2018. szeptembere óta a törvényileg előírt 5 napon felül 10 extra fizetett szabadnapot biztosít az édesapáknak, melyet a gyermekük születése után egy évig használhatnak fel.
A világ országainak csupán kevesebb mint felében létezik fizetett apasági szabadság, de ahol igen, ott is általában kevesebb, mint három hét, sőt – mint Magyarország esetében is – számos helyen csak néhány napról van szó. Az érintett férfiak ráadásul sokszor ezt sem veszik teljes mértékben igénybe, mert vagy a munkaadó nem nézi jó szemmel az extra távollétet, vagy kulturálisan kevésbé elfogadott, hogy az apa intenzíven részt vegyen a gyermek születése utáni teendőkben. Ugyanakkor fontos volna, hogy a férfiak minél több időt töltsenek a gyerekeikkel. A jobb otthoni munkamegosztással az anyákat is tehermentesíthetik, akik így jobban tudnak életük más területeire is összpontosítani.
A nemek közötti egyenlőség állapotát vizsgáló Promundo és az Unilever közös, több országra kiterjedő kutatásában a megkérdezett édesapák 85 százaléka mondta azt, hogy bármit megtenne azért, hogy jobban bevonódjon a gyermeke születését vagy örökbefogadását követő tennivalókba. Ez gazdasági előnyökkel is járna: Svédországban például a becslések szerint az apasági szabadság minden egyes plusz hónapja az anya számára 6,7 százalékkal nagyobb jövedelemmel jár együtt.
Ezt felismerve döntött úgy az Unilever Magyarország, hogy egyrészt extra szabadnapokat biztosít az édesapáknak, másrészt iparági felhívást tesz közzé. A vállalat arra hívja fel a versenyszféra munkáltatóit, hogy minél többen támogassák a jogszabályban előírt 5-nél több szabadnappal az újdonsült édesapákat, akik ezáltal a gyermek születésekor több időt tölthetnének a családjukkal. Ez – azon kívül, hogy segíti az érintett dolgozókat, hiszen ebben a nagyon kritikus időszakban nem kell megosztaniuk a figyelmüket a magánélet és a munkahely között – a munkavállalói lojalitást is növeli.
Az Unilever és a Dove Men+Care márka az első volt Magyarországon, amely zászlajára tűzte az extra apasági szabadság ügyét. A vállalat maga is plusz 10 fizetett szabadnapot biztosít az édesapáknak a gyermekük születésétől számított egy éven belül a törvényileg előírt 5 napon túl. Az alkalmazottak számára 2018. szeptembere óta elérhető ez a lehetőség, az örökbefogadó szülőket is beleértve.
„Szeretnénk csökkenteni azokat a nehézségeket, amivel az apák szembesülnek, amikor időt akarnak tölteni az újszülött babájukkal és a családjukkal. Három lány édesapjaként pontosan tudom, hogy az apává válás a férfi életének legvarázslatosabb pillanata, és azt is, hogy milyen fontos az apa számára, hogy minél többet legyen a családjával ez idő alatt. Épp ezért személy szerint is teljes mértékben támogatom mindazon kezdeményezéseket – köztük az apasági szabadságra vonatkozó Unilever-standardeket -, amelyek bátorítják a fiatal édesapákat” – mondta el a kezdeményezésről Alberto Di Leo, az Unilever Magyarország ügyvezető igazgatója.