A rendszeres testmozgás mentális jóllétre, fizikai egészségre gyakorolt hatásai régóta ismertek, friss kutatások viszont most egy újabb aspektusból közelítették meg a sport jelentőségét.

A dopamin (vagy ismertebb nevén boldogsághormon) egy olyan hormon, amelynek képződése elégedettséggel, nyugodtsággal tölt el. A sport bizonyítottan az egyik legjobb módszer a dopamin termelés serkentésére. A rendszeres testmozgás kedvezően hat a hangulatra, csökkenti és idővel megszüntetni a szorongás és depresszió tüneteit is, erősíti az immunrendszert, stresszkezelő képességet, emellett pedig nem csak az izomzatot edzi, de az önbizalmat is.

A fenti tényekkel valószínűleg nem árultunk el nagy titkot, a Yale és az Oxfordi Egyetem együttműködésével végzett friss kutatás azonban egy új megközelítést világított meg, mégpedig azt, hogy a rendszeres sport boldogabbá tesz, mint az anyagi jólét.

A rendszeres testmozgás és a mentális erő kapcsolatára irányuló kutatásban vizsgált 1,2 millió amerikai résztvevő beszámolója szerint azok, akik nem edzettek aktívan a megfigyelt időszak alatt átlagosan tizennyolccal több rossz napról számoltak be, az aktívan sportoló résztvevőkhöz képest. A kérdés, miszerint stressz, depresszió vagy érzelmi problémák miatt hányszor érezték magukat letörtnek adott időintervallum alatt, figyelmeztet arra is, hogy ha az adott helyzeten, stresszfaktoron nem, a hozzáálláson könnyen lehet változtatni. Erre pedig a sport és a rendszeres testmozgás hatékony segítség lehet a mindennapokban. A kutatók azt is megfigyelték, hogy azok a sportok, amelyek több szociális aktivitást tesznek lehetővé, még inkább fokozták a mentális jóllét állapotát. A kutatás rávilágított arra a tényre is, hogy azok, akik nem mozognak rendszeresen, viszont legalább 25.000 dollárt keresnek évente, hasonlóan kiegyensúlyozottak, mint a kutatásban résztvevő aktívan sportolók.

A fentiek viszont nem jelentik azt, hogy minél többet sportolsz, annál boldogabb leszel, a túlzásba vitt testedzés ugyanis könnyen a visszájára fordulhat. “A sport és a mentális jóllét kapcsolata leginkább egy U-alakú görbéhez hasonlítható.” – mondja Adam Chekroud, a Yale Egyetem kutatója. “Átlagosan elmondható, hogy az ideális a hetente három – öt alkalommal történő, harminc – hatvan perces testmozgás.” – teszi hozzá a szakértő.

Van, akinek gond nélkül megy, de a legtöbb ember számára kihívást jelent minden egyes alkalommal ugyanazzal a kitörő lelkesedéssel edzésre menni. Érdemes megtalálni azt a mozgásformát, amely a testalkathoz, edzettségi szinthez, fizikai állapothoz leginkább passzol és a különböző trendek helyett olyan sportot választani, amely még a legfárasztóbb nap után is képes feltölteni.