A home office rugalmassága az egyik ember számára végtelen szabadságot, produktivitást és kreatvititást jelent, míg másvalakinek ugyenez egyenlő a bezártsággal, elszigeteltség érzésével és az idő feletti kontroll totális elvesztésével.

A home office ma már nem csak a szabadúszók, digitális nomádok vagy vállalkozók részére elérhető, de egyre több cégnél is bevett szokás, sőt motiváló tényező. Van, aki bármit megadna, hogy egy héten legalább egyszer otthonról dolgozhasson, más ki nem állhatja a home office vagy a távmunka gondolatát sem. Nem vagyunk egyformák, munkastílusunk, motiváltságunk és preferenciáink is különböznek. Mire érdemes odafigyelned a hatékony otthoni munkavégzéshez?

1.Mikor vagy a legproduktívabb?

Ahhoz, hogy hatékony legyen az otthoni munkavégzés, az egyik legfontosabb dolog, hogy ismerd magad annyira, hogy tudd, mikor vagy a legeredményesebb. Mi is foglalkoztunk már a kérdéssel, hogy vajon miért kelnek hajnalban a sikeres emberek? Mihez lehet kezdeni azzal a néhány órával, amivel gyakorlatilag folyamatosan az átlag előtt jársz. De nem mindenki erre van programozva és nincs is ezzel semmi gond. A lényeg, hogy találd meg azt az időszakot, napszakot, ami számodra a legideálisabb a hatékony és minőségi munkavégzéshez. Mikor van az energiaszinted a maximumon? Mikor tudsz leginkább koncentrálni? Mikor zavarnak meg legkevésbé?

2.Kiégés helyett munkaidő

A saját munkaidőd. Az otthoni munkavégzés egyik legnagyobb veszélye, hogy teljesen eltűnik a határ a munkád és a szabadidőd között. Bármennyire is szenvedélyed a hivatásod, ha nem figyelsz arra, hogy rendszeresen – minden nap – kikapcsolj, előbb utóbb elkerülhetetlen lesz a kiégés. Állíts fel egy rendszert, ami szerint dolgozol – nem kell, hogy éjjel-nappal online legyél és elérhető. Ez igaz ugyanúgy a munkahelyi emailek munkaidőn kívüli ellenőrzésére is.

3.Rendszeres szünet

Ugyanúgy, ahogy a munkaidőt illető rendszeren is nagyon könnyű elhasalni, ha otthonról dolgozol a minőségi szünetek is komoly kihívást jelenthetnek. Ez viszont nélkülözhetetlen a koncentrációhoz és a feltöltődéshez.

4.Az okostelefonok fogságában

Ha csak nem követeli meg munkád a folyamatos online jelenlétet, a social media csatornák állandó követését, akkor ne hagyd, hogy a szüntelen értesítések időről – időre megzavarják a munkád. Ugyanez vonatkozik a hírek, hírfolyamok “gyors” végigpörgetésére, amelybe – ha őszinte akarsz lenni saját magadhoz -, igen könnyű belefeledkezni. Állíts be helyette magadnak külön időt az emailek, értesítések ellenőrzésére.
Érdekes, hogy nem is az emailek, értesítések átfutásával töltött konkrét idő jelenti a stressz-faktort, sokkal inkább az érzés és a tudat, hogy elérhető vagyok-e, mi van, ha lemaradok egy fontos dologról, kimaradok valamiből.

5.Motiváló munkaállomás

Kevesen vannak, akik hátradőlve a kanapén vagy kényelmesen az ágyból hatékonyan tudnak dolgozni. Jól hangzik, de a valóságban jobb, ha van egy kialakított munkaállomás a lakásban, ahol nyugodtan tudsz dolgozni, akkor is, ha ez nem is jelent egy külön szobát. A munkatársakkal való kapcsolattartáshoz is jó, ha van kéznél profi eszköz a webkonferenciák lebonyolításához – kellemetlen, ha minden második mondat az „elismételnéd?”. A professzionális munkaeszközök mellett a világítás, az ergonómiai kialakítás és megfelelő szék, egy-két zöld növény mellett a legfontosabb, hogy szívesen legyél itt, hiszen a napod legnagyobb részét általában ez teszi ki. Persze ha szövegíróként éppen egy kávéházi nyüzsgés inspirál vagy a digitális nomádok táborát erősíted, a tengerparton ülve, a pálmafák alatt kevés dolog van, ami zavarhatja a képet, de ez egy másik történet.