Hosszú évek kemény munkájával nem csak karriered, vállalkozásod építheted fel, de ha nem figyelsz oda kellő képpen magadra, akkor a kiégés szindróma is akadály nélkül lehet úrrá mindennapjaidon. Döntés és felelősségvállalás. Minden héten, minden nap, minden órában vannak bizonyos dolgok, melyek felett dönteni kell, ezekért a döntésekért pedig felelősséget kell vállalni. Ilyen döntés például, megadni magadnak a lehetőséget a regenerálódásra, pihenésre még mielőtt teljesen elhatalmasodnak rajtad például a kiégés jelei. Hosszú távon érdemes átgondolnod, hogy mi nem működik jól, hol van szükség a változtatásra, rövid távon viszont összegyűjtöttünk 5 hasznos tippet, ami last minute segíthet, ha nincs lehetőséged holnaptól fél év szabadságra menni.

5 last minute tipp, hogy megelőzd a kiégést

1. Sport

A leggyakoribb kifogások egyike, hogy nincs elég idő a sportolásra. Ha egyik napról a másikra nem tudsz változtatni az időbeosztásodon, kezd el a mozgást reggeli sétával! A drasztikus változások gyakran tiszavirág életűek, de ebből a reggeli rutinból idővel kialakíthatsz hosszabb edzéseket is. A sport, a rendszeres mozgás szintén kardinális kérdés a kiégés megelőzésében (is).

2. Feltöltődés

Mi az, ami teljesen kikapcsol? Amit szívesen csinálsz, ami igazán feltölt energiával? Legyen szó edzésről, baráti beszélgetésről, autókról vagy éppen filmekről. Ha másképp nem megy, foglald be a saját idődet is a naptáradban. Tartozol magadnak annyival, hogy szánsz időt a saját feltöltődésedre.

3. Digitális detox

Mikor tetted le utoljára a mobilod? Ha elsőre egy teljes nap elképzelhetetlennek tűnik a folyamatos online jelenlét és elérhetőség nélkül, legalább a közös családi időkre némítsd le. Nem lehet jelen lenni, egymásra koncentrálni, ha közben folyamatosan pittyeg, rezeg vagy villog melletted a telefon. Egy újabb felesleges feszültség forrás, hiszen azonnali késztetést érzel arra, hogy ránézz vagy éppen, hogy reagálj a „sürgető” üzenetre.

4. Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás

A pihenés kulcsfontosságú kérdés a stressz kezelésében, a kiégés megelőzésében. Alapvetően határozza meg a napod, ingerküszöböd és konfliktuskezelő képességed, hogy hogyan ébredsz.

Ez is érdekelhet: Hogyan legyél az alvás nagymesetere? 5 biztos tipp a minőségi alváshoz és a fitt reggelekhez.

5. Kevesebb alkohol

Egy időre függeszd fel az alkoholfogyasztást. Akkor is, ha csak egy-egy pohárral fogyasztasz jelentősen befolyásolhatja az alvás, a regenerálódásra szánt idő minőségét – erre pedig egy kiégés közeli állapotban kiemelt szükséged van.

A folyamatos fáradtság, alvászavarok, az egyre nagyobb közöny, egyre jobban elmélyülő fásultság vagy éppen a motiváció elvesztése mind olyan figyelmeztető jelek, melyekre érdemes odafigyelni. Extrém esetben ezeket depresszió és pszichoszomatikus tünetek is kísérhetik. A mókuskerékből kilépni és egy pillanatra megállni komoly döntés, amit ugyanúgy nehéz meghozni vállalkozóként, mint akár egy magasabb, akár egy alacsonyabb beosztásban, de ha hosszú távon gondolkodsz, érdemes. Ha a stressz nem is tűnik el egyik napról a másikra, könnyebben fogod kezelni, magasabb lesz az energiaszinted, ami nem csak a munkádra, de a magánéletedre is pozitívan fog hatni.