30-as fiatalok, akik ahelyett, hogy javában élveznék az életet, kiégéssel vagy a depresszió tüneteivel küzdenek. Az önmegvalósítás, irreális elvárások és a folyamatos verseny csak néhány, a már megszokottá vált mindennapos jelzők közül és sokszor fel sem tűnik, hogy mindeközben szépen lassan elmosódnak a határok munka és magánélet, a kihívást jelentő stressz és a kontroll teljes elvesztése vagy éppen a gyakori fáradtság és a kiégés között.

Más generáció, más problémák ezért az X-es főnökök gyakran nem is értik a milleniumi nemzedék problémáit.

“Az Amerikai Pszichológiai Társaság (APA) minden évben készít egy nagy stressz és egészség-felmérést, a 2015-ös nagy stresszfelméréséből kiderül, hogy egyrészt az y-gen tagjai sokkal nagyobb stresszt élnek meg, mint más kohortok, másrészt, hogy a legnagyobb stresszfaktort a pénz, a munka és a gazdaság állapota jelenti.” (via)

A mentális jóllét hiánya nem csak a produktivitásra és a munkahelyi környezetre van hatással, de magánéleti konfliktusokhoz is vezethet.

A világ dinamikája, a jobb lehetőségek kihagyásától való folyamatos félelem, a rekreációs idő hiánya és az elvárások szintén csak néhány ok, azok közül, amelyek miatt sokan már 30 éves koruk körül megtapasztalják a kiégés nyomasztó jeleit.

Az adaptáció képessége, az alkalmazkodás kulcsfontosságú lett a mai, elképesztő sebességgel változó világban, ehhez pedig hozzátartozik az is, hogy figyelsz a saját magad figyelmeztető jeleire. Ha úgy érzed, hogy elvesztetted a kontrollt saját mindennapjaid felett, rosszul érzed magad amiatt, hogy a különböző szerepeidet elhanyagolod, nehézséget okoz koncentrálni az adott feladatra vagy éppen folyamatosan kimerült vagy, érdemes elgondolkozni és feltenni magadnak a kérdést: a munka rossz vagy csak te toltad túl?

Habár néhány munkahelyen már felismerik a mentális jóllét jelentőségét, a legtöbb helyen még legyintenek efelett, pedig egy demotivált, kiégés felé araszoló alkalmazott teljesítménye is növelhető lenne.

Kiégés helyett mentális jóllét a munkahelyeden is – 5 instant tipp, amellyel felturbózhatod energiaszinted

1.Szünet

Ha azok közé tartozol, akik reggeltől a túlóra végéig fel sem állnak az asztaluktól, ezt a pontot mindenképp érdemes megfogadnod. Tervezd meg a szüneteidet a nap folyamán. Már egy rövid, 10 perces szünet is képes azonnal felturbózni energiaszinted és újult erővel folytathatod a munkát. Ha „nincs rá időd”, ütemezd be a naptáradba, lehetőleg azokra az időszakokra, amikor a legkevésbé megy a fókusz – és a figyelmeztetéseket se halaszd el.

2.Ebédidő

Saját magad is megtévesztheted, hogy hatékonyabb vagy, ha az asztalodnál fogyasztod el az ebéded. Ha viszont kihasználod ezt az időt akár kapcsolatépítésre, akár arra, hogy sétálj egyet vagy ha lehetőség van rá, akkor arra, hogy a szabadban ebédelj, sokkal több energiával kezdhetsz hozzá a napod következő részéhez.

3.Munkahelyi e-mail – munkaidő után

Hányszor nézel rá a munkahelyi mailboxodra munkaidő után? Határold el a munkádat és a magánéleted és a saját, pihenésedre szánt időt tényleg pihenéssel és a családoddal töltsd!

+1 tipp – Kerüld el, hogy a folyamatosan felugró email üzenetek megzavarjanak az éppen aktuális feladatodban. Válaszolj blokkokban, néhányszor egy nap.

4.Sport

Napközben használhatod a lépcsőt lift helyett, járhatsz egy kört az iroda körül, hogy felfrissülve térj vissza a munkához. A stressz levezetésére viszont érdemes rendszeresen sportolnod. Ne hagyd, hogy a rekreációra, pihenésre szánt idő rovására menjen a túlóra, munka, különben mire eljutsz az áhított önmegvalósításig eltűnik a történet legfontosabb szereplője.

5.Soha véget nem érő feladatok

Ha úgy érzed, hogy soha nem végzel a feladataiddal, tervezd meg a következő nap fontossági sorrendjét – de legyél magaddal szemben reális.

Ez is érdekelhet:

5+1 stresszcsökkentő szokás, amit neked is ismerned kell!
Így vedd át az irányítást a stressz felett!

Nem könnyű elhatárolni, hogy az idővel való mindennapos zsonglőrködés meddig jelent kihívást és honnan kezdve jelent veszélyt az egészségedre. Vedd kezedbe az irányítást és találd meg az egyensúlyt!

Kiegészítenéd a listát, megosztanád történeted? Írj nekünk az info@igenyesferfi.hu e-mail címre!