A kardió vagy más néven aerob jellegű mozgásformák a sportolás legegyszerűbb formái, hiszen például futni vagy biciklizni bármikor lehet (megfelelő idő esetén) a szabadban vagy akár egy konditeremben is. A kardió edzést végezheted önmagában, de lehet más mozgás mellé, kiegészítésképpen is végezni. Például konditermi edzést megelőző bemelegítésnél és akár utána is végezhető kardió plusz mozgásként! Habár az egyik legkézenfekvőbb megoldás, sok a tévhit a kardió edzéssel kapcsolatban, nézzük ezek közül a leggyakoribbakat!

A kardió edzéssel kapcsolatban a kérdés az, hogy mi a célod és mit szeretnél elérni, fejleszteni

Kardió edzés és súlyzós edzés

Lényeges, hogy ha hosszabb időt szeretnél kardió edzéssel tölteni és ezt össze akarod kapcsolni egy súlyzós edzéssel, akkor ezt inkább a súlyzós edzés után tedd, hiszen az anaerob (súlyzós) edzéshez szükséges energia igényedet szénhidrátból fedezed, ezért nem érdemes már az edzés elején elhasználni, kiüríteni a raktáraidat egy aerob programmal!

Ha az izomépítés az edzésed célja, akkor az aerob programot is hanyagolhatod, hiszen ez nem kedvez az izomzat gyarapodásának! Az aerob programot korlátozd ebben az esetben csak a bemelegítésre, ami legyen 10 perc, alacsony intenzitással! A bemelegítésként használt aerob program mindig alacsonyabb intenzitású legyen, hiszen ez még csak a bemelegítés, fel kell még készíteni izomzatod a terhelésre. Ezen időszak alatt, nem célszerű váltogatni a gépeket sem, mert csak megszakítod vele a bemelegítés folyamatosságát!

Állóképesség fejlesztése

Czanik Krisztián

Czanik Krisztián / Fotó: Nagy Lajos Zoltán, ruha: Columbia

Ha viszont az állóképességed, erőnléted fejlesztése a cél, esetleg fogyni, a tömegedből szeretnél veszíteni, akkor hatékony segítséged lehet célod elérésében egy bicikli, futópad vagy egy elliptikus gép, amelyekkel akár többszáz kalóriát is elégethetsz egy edzés alatt. Ne felejtsd el természetesen, hogy az eredményességhez elengedhetetlen a megfelelő táplálkozás is! Hiába égetsz el nagy mennyiségű kalóriát, ha rövid időn belül ezt rögtön pótolod is, esetleg még többet veszel magadhoz. A célok eléréséhez elengedhetetlen, hogy összhangban legyen a táplálkozás és a megfelelő mozgásforma.

Természetesen a genetika és az életkor is rengeteget számít, de a várva várt végeredményt nem adják ingyen! Van, akinek könnyebben megy, van, akinek nehezebben, de mindenkinek tenni kell érte!

A lényeg, hogy akármilyen változást is szeretnénk elérni, azt csak egészséges körülmények között tegyük, mind a mozgás, mind a táplálkozás tekintetében!

Ez is érdekelhet: 5 fatális futóbaki, amibe te is belefuthatsz!