A tavaszi fáradtság jeleit március elején sokan vélik saját magukon is felfedezni. A szervezet megfogyatkozott energiatartalékai miatt kialakuló kimerültséget a kevés téli napfény, az időjárási frontok és a nem megfelelő szintű terhelés miatt kialakuló stressz csak tovább fokozzák.

Ne feledjük, hogy a feszült idegállapot betegségek kialakulásához is vezethet, emiatt és saját életerőnk megtartása miatt érdemes az életmódra ebben az időszakban különösen figyelni. A tavaszi fáradtság egy természetes folyamat, de jó hír, hogy tudatos életmóddal hatékonyan leküzdhető.

Sport és helyes étrend a tavaszi fáradtság ellen

Ha a tavaszi fáradtságot, a fokozódó stresszt elkerülni nem is tudjuk, tanuljuk meg kezelni azt. Ebben a sport, rendszeres edzés segítségünkre lehet, mely során boldogsághormonok szabadulnak fel és le tudjuk vezetni a felgyülemlett feszültséget is. A sport mellett a tudatos, változatos természetes alapanyagokból álló vitamindús étrend is segíthet a tavaszi fáradtság leküzdésében.

Az egyoldalú téli étrend, a friss zöldségek és gyümölcsök, a kevesebb természetes napfény hiánya, megnehezítheti a megfelelő vitaminszükséglet felvételét. A vitaminok olyan szerves vegyületek, melyeket a szervezet nem képes önállóan előállítani, ezért táplálkozás útján juthatunk hozzájuk: természetes úton vagy táplálék kiegészítőként, multivitamin formájában.

Czanik Krisztián

Czanik Krisztián – fotó: Nagy Lajos Zoltán, ruha: Columbia

A vitaminokat oldékonyságuk alapján két csoportba soroljuk: vízben oldódó (B, C) és zsírban oldódó (A, D, E, K) vitaminokra. A zsírban oldódó vitaminok túlzott bevitele raktározáshoz vezethet, ezzel szemben a vízben oldódó vitaminok nem raktározódnak, a vizelettel kiürülnek a szervezetből. Közreműködnek a szénhidrát- és zsíranyagcserében, a bőr és a nyálkahártya anyagcsere folyamataiban. Fokozzák a szervezet ellenálló képességét, a vörösvértestképzést és nélkülözhetetlen a szerepük a csontosodás folyamatában. Szervezetünknek nagyobb mennyiségű ásványi anyagra (nátrium, kálium, magnézium, vas, foszfor, klór) is szüksége van, így az izzadással járó só- és folyadékveszteség pótlásáról is folyamatosan gondoskodni kell.

Az ásványi sóknak alapvető szerepük van az izomműködésben, a csontosodásban, az izomszövetek anyagcseréjében, továbbá javítják a fizikai és szellemi teljesítőképességet.

Egyes tápanyagok és nyomelemek is pozitív hatást gyakorolhatnak szervezetünkre, a sokaknál jelentkező tavaszi fáradtság ellen.

Érdemes ilyenkor naponta inkább többször kevesebb mennyiséget fogyasztani, hogy a szervezet energiaellátása folyamatos, egyenletes legyen, illetve csökkentsük a táplálék feldolgozása miatti megterhelést is.

A tavaszi fáradtság leküzdése, ellenálló képességünk javítása és a jókedvünk érdekében fogyasszunk természetes tápanyagokat, vitaminokat és ásványi anyagokban gazdag élelmiszereket, zöldségeket (pl. céklát), gyümölcsöket (pl. golden almát), Omega 3 zsírsavakban gazdag halakat (pl. lazacot, makrélát) és aminosavakban gazdag sovány húsféléket, tojást, ásványvizet és frissítő gyógyteákat.

Mozogjunk minél többet, lehetőleg a friss levegőn, a szabadban!

A konditermi edzések mellett, a súlyzós edzést kiegészítő aerob tevékenységet, lehetőség szerint, egy külön másik napon, a friss levegőn végezzük el!

Léteznek már szabadtéri, elsősorban saját testsúlyos edzésre kifejlesztett fitnesz eszközök is, melyek egy plusz kiegészítő edzésre is alkalmasak lehetnek, de vihetünk magunkkal gumikötelet, gumiszalagot vagy egy stabil, mozdíthatatlan tárgyhoz, esetleg egy fára erősíthető multifunkciós hevedert is.

Fordítsunk több figyelmet a szervezetünk számára fontos regenerációs pihenőidőre is!

Csak kipihent állapotban végezzünk sporttevékenységet, ne terheljük le, ne merítsük ki teljesen az ilyenkor amúgy is gyengébb ellenálló képességű szervezetünket!

Hétvégeken kiránduljunk, túrázzunk vagy sétáljunk sokat és kerüljük a szervezetünket kimerítő stresszhelyzeteket.