Amerikai kutatók legújabb tanulmánya szerint a testépítő szereket (muscle-building supplements, MBS) használók között nagyobb arányban fordul elő a here rosszindulatú, csírasejtes daganatos megbetegedése. A hererák megjelenése nagyobb gyakorisággal fordult elő azon férfiaknál, akik használtak valamilyen testépítő szert, kiváltképp azoknál, akik 25 évnél fiatalabb korban, vagy több mint egy táplálék kiegészítőt, illetve 3 évnél hosszabb ideig használtak.

Tongzhang Zheng, a Yale Egyetemen végzett tanulmány epidemiológus professzora szerint „minél fiatalabb korban vált valaki használóvá, minél hamarabb vagy minél több kiegészítőt kezdett el használni valaki, annál nagyobb esélye volt a betegség kialakulására”. (Forrás: itt.)

A csírasejtes here tumorok a leggyakrabban előforduló rosszindulatú szolid tumoros elváltozások a 15-39 éves korosztályban. Az Egyesült Államokban a 100000 főre vetített előfordulásuk 1975-ben 3,7 volt, míg 2011-ben 100000 főre 5,9 here tumoros eset jutott már (SEER Program, 2014).

Az ismert hajlamosító tényezők nem magyarázzák a tumoros megbetegedések növekvő számát. A teljesítménynövelő szerek használatának és a daganatos megbetegedések számának növekedésével több amerikai tanulmány is foglalkozott (Yu et Deng, 2000; Han et al. 2013, National Center for Biotechnology Information, 2014; Chang et al. 2005), azonban ezen vizsgálatok során nem volt egészséges, kontroll csoport, mellyel összevethetőek lettek volna a talált adatok.

Ez volt az első olyan epidemiológiai vizsgálat, mely a lehetséges összefüggést vizsgálta a kreatin és fehérje tartalmú kiegészítők használata és a hererák előfordulása között.

Zheng professzor és munkatársai közel 900, köztük 356 hererákos és 513 egészséges férfi bevonásával vizsgálták a lehetséges kiváltó okokat, nemcsak a testépítő szerek használatával kapcsolatban, hanem a különböző rizikófaktorokra tekintettel is (pl.: dohányzás, alkoholfogyasztás, családi kórelőzmény, edzési szokások, korábbi here sérülés).

Az adatok összesítése során, korra, bőrszínre és számos demográfiai adatra tekintettel, azon férfiaknál, akik használtak különböző testépítő szereket (MBS)  1,65x gyakrabban ( 65%-kal nagyobb eséllyel) találtak rosszindulatú tumoros elváltozást a herékben az egészséges, kontroll csoporthoz képest.

A szerzők a testépítő szerek használata alatt egy vagy több, legalább egyszer egy héten, négy vagy több egymást követő héten történő szerhasználatot értenek. Azon férfiaknál, akik egynél több testépítő szert (MBS) használtak 2,77x gyakrabban (177%-kal nagyobb eséllyel), akik 3 évnél tovább használtak testépítő szereket (MBS) 2,56x gyakrabban (156%-kal nagyobb eséllyel), 25 évnél fiatalabb korban elkezdett szerhasználat esetén 2,22x gyakrabban (122%-kal nagyobb eséllyel) találtak rosszindulatú tumoros elváltozást a herékben a normál populációhoz képest.

A szerzők szerint a testépítő szerek (MBS) használatának elterjedése tudományos és klinikai szempontból is fontos kockázati tényező a heretumoros esetek számának növekedésében, melynek vizsgálatára további tanulmányokra és laboratóriumi kísérletekre van szükség.

A tudatos testépítők megfontolt szerhasználattal, egészséges életmóddal, rendszeres önellenőrzés és urológiai kontroll vizsgálat mellett megelőzhetik az előrehaladott esetek kialakulását, így az esetlegesen kialakuló tumoros elváltozások időben történő ellátása és gyógyítása lehetséges.

A növekvő számú tumoros elváltozástól függetlenül, a szerhasználatot követően jelentkező csökkent megtermékenyítő-képességről, annak előfordulásáról és gyakoriságáról következő cikkünkben olvashattok.