Mind itthoni, mind nemzetközi szinten egyre nagyobb teret hódít magának a futó szubkultúra. Vannak, akik egészen az extrémitásig menve, a futásnak mindent alárendelve feszegetik saját határaikat és olyanok is, akiknek a szokásos Szigetkör jelenti nap végén a stresszlevezetést vagy a reggeli napfelkeltében megtett kilóméterek a feltöltődést.

Bárhol, bármikor űzhető, nemtől, kortól, edzettségi állapottól függően mindenki megtalálhatja benne maga számára a kihívást, akár egyedül, akár csapatban vág neki az edzésnek – kis túlzással szinte bárhol. Az biztos, hogy a futást néhány éve körbelengi némi hype is, egyre több futó közösség is megjelent, amelyekhez bárki csatlakozhat.

Nem véletlen viszont, hogy ennyire kedvelt mozgásforma, hiszen amellett, hogy az egyik legkönnyebben kivitelezhető sport, amely nincs sem helyhez, sem időhöz kötve – helyesen végrehajtva – számos, a szervezetre gyakorolt pozitív hatása figyelhető meg. Nézzük, hogyan hat a futás mentális- és fizikai egészségedre!

1.Csökkenti a depresszió, szorongás okozta tüneteket

Több kutatás is alátámasztja, hogy a rendszeres mozgás, különösen pedig a futás, jelentős hatással van a mentális és fizikai egyensúly megtartására és szerepet játszik a depresszió, szorongás okozta tünetek enyhítésében, a hangulat fokozásában is.

2.Növeli az önbizalmat

Az önbizalom, magabiztos fellépés nem csak a nők szemében vonzó, de az üzleti életben is kulcsfontosságú. Egyeseknek magától értetődő és megkérdőjelezhetetlen, másoknak pedig kőkeményen meg kell mindezért küzdeni, amelyhez nagy segítség lehet például a sportban elért sikerek, a futásban kitűzött újabb és újabb célok elérése. A futócipődben lévő kilóméterekkel együtt pedig az önbizalom is erősödik.

3.Fokozza a stresszkezelő, stressztűrő képességet

A ciklikusan ismétlődő mozgásformák – mint amilyen a futás is -, jól megfigyelhető hatással vannak a szervezetre, melyek közül a stresszkezelő, stressztűrő képesség fokozása egy kiadós edzés után azonnal érezhető. A futás segít oldani a feszültséget, jobb kedvre derít és javítja többek között az ellenálló képességet is.

4.Segít az alvászavarok csökkentésében

Az alvászavar leküzdésében is hatékony eszköz lehet a rendszeres futás, amely segíthet az alvás minőségének javításában.

5.Enyhíti a szív- és érrendszeri panaszokat

Már napi fél óra mozgás bizonyítottan segít a magas vérnyomás kezelésében, és szerepet játszhat a szív- és érrendszeri panaszok csökkenésében, a stroke és szívinfarktus kialakulásának megelőzésében is.

6.Fitten tart kívül-belül

Az egyik legjobb dolog amit tehetsz, ha szeretnéd megőrizni a mentális és fizikai egészséged hosszú távon, az a mozgás. A rendszeres futás pozitív hatással van az olyan, megismerésen alapuló kognitív képességek fitten tartására is, mint például a memória vagy a koncentráló képesség. Nem véletlen, hogy sokaknál a kreatív ötletek is futás közben születnek, hiszen egy frissítő edzés és a megnövekedett oxigén ellátás fokozza az agyműködést, amely a kreatív impulzusokra is jó hatással van.

7.A kalóriaégetés egyik leghatékonyabb módja

A szabályok betartásával, a mozgásforma helyes kivitelezésével a futás a kalóriaégetés egyik leghatékonyabb módja. A sikeres életmódváltáshoz, az edzésterv összeállításához, a megfelelő futócipő kiválasztásához viszont mindenképp érdemes szakértő segítségét kérni, így jelentősen csökkenthető a sérülésveszély, illetve a kitűzött cél eléréséhez szükséges idő is.

Ez is érdekelhet: Képes vagyok rá, megtehetem és meg is teszem – Szőnyi Ferenc ismét megjárja a poklot